اخبارحقوق بشر

محکومیت اعدام مخفیانه زندانی سیاسی کرد از سوی گزارشگران ویژه حقوق بشر

گزارشگران ویژه سازمان ملل در بیانیه‌ای اعدام مخفیانه حیدر قربانی، زندانی سیاسی کرد را به شدت محکوم کرده و آن را نقض تعهدات ایران تحت قوانین جهانی حقوق بشر خواندند.

طبق این بیانیه که دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، قربانی در ۱۹ دسامبر برابر با ۲۸ آذر، بدون اطلاع خانواده و وکیل خود در زندان سنندج اعدام شد و مسئولان زندان جسدش را مخفیانه دفن کردند.

این بیانیه با اشاره به اینکه قربانی به اتهام ارتباط با یک گروه مخالف مسلح و قتل سه فرد مرتبط با بسیج دستگیر شده بود، گفت قربانی هرگونه نقش خود در این اتهامات را رد کرده بود.

این بیانیه همچنین خاطرنشان کرد با وجودی ‌که دادگاه انقلاب نتیجه‌گیری کرده بود که قربانی مسلح نبوده و با وجود ادعای تحت شکنجه قرار گرفتن این زندانی سیاسی کُرد، پس از یک «دادگاه غیرمنصفانه» حکم اعدام علیه او صادر شد.

گزارشگران ویژه سازمان ملل با اشاره به اینکه حکم اعدام قربانی در حالی صادر شد که پرونده او همچنان در دیوان عالی در حال بررسی بود، ابراز نگرانی کردند که با توجه به گسترش نارضایتی و اعتراضات عمومی در ایران، «اعدام خودسرانه» قربانی با هدف «ایجاد ترس» در جامعه انجام شده باشد.

دکمه بازگشت به بالا