اخباراقتصادی

وزیر کشاورزی سریلانکا: هر ماه تنها پنج‌ میلیون دلار چای به ایران ارسال می‌کنیم

یک روز پس از آن که مقامات ایرانی از توافق بر سر دادوستد پایاپای چای با ده‌ها میلیون دلار پول مسدودشده ایران در سریلانکا خبر دادند، وزیر کشاورزی سریلانکا نیز این موضوع را تأیید کرد، اما گفت که کشورش قرار است هر ماه تنها پنج میلیون دلار چای به ایران بفرستد.

به دلیل تحریم‌های جهانی علیه نظام ایران، از چند سال پیش، ۲۵۱ میلیون دلار از درآمد فروش نفت ایران به سریلانکا هنوز به‌دست ایران نرسیده و در این کشور مسدود مانده است.

روز چهارشنبه، اول دی‌ماه، علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: «از حدود ۹ سال پیش، حدود ۲۵۰ میلیون دلار پول حاصل از صادرات نفت ایران به سریلانکا در این کشور بلوکه شده و امکان ترخیص آن وجود نداشت. خوشبختانه در مذاکرات اخیر ما به راه حلی مکتوب رسیدیم تا این پول و سود آن در سال‌های گذشته در قالب کالاهایی مانند چای به ایران بازگردد.»

کمی پس از اظهارات این مسئول ایران، در همان روز رامش پاتیرانا، وزیر کشاورزی سریلانکا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز ارقام متفاوتی را اعلام کرد.

استقبال ایران از دریافت کالا به جای پول‌های بلوکه‌شده خود یا در ازای صادرات نفت در شرایطی صورت می‌گیرد که یک عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید ایران بابت تهاتر نفت و کالا، هم امتیاز می‌دهد و هم تخفیف.

دکمه بازگشت به بالا