اخبارتازه‌های سیاسی

ریاض با رد اتهام تهران گفت: در کمتر از ۴۸ ساعت خروج ایرلو را از یمن تسهیل کردیم

وزیر خارجه ایران، در مورد مرگ «حسن ایرلو»، فرستاده ایران برای حوثی‌ها گفته بود: عربستان در انتقال او دیر تصمیم گرفت و برخی دستگاه‌های این کشور تعلل کردند، و طبق کنوانسیون‌های بین المللی اعتراض خود را اعلام خواهیم داشت.

عربستان اما امروز به این اظهارات واکنش نشان داد و این اتهام را رد کرد.

سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان اعلام کرد که ریاض به دلایل «انسانی» خروج سفیر ایران «نزد حوثی‌ها را به واسطه یک کشور دوست تسهیل کرد».

ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی، توضیح داد که نیروهای ائتلاف پس از «وساطت دیپلماتیک عمان و عراق و آگاهی از شرایط بیماری ایرلو، در کمتر از ۴۸ ساعت خروج او را از یمن تسهیل کردند.»

به گفته وی، طرح اتهام تعلل در این زمینه از سوی مقام‌های وزارت خارجه ایران «با اصول و ارزش‌های سعودی منافات داشته ‌و تلاش‌های انسان‌دوستانه نیروهای ائتلاف برای تسهیل خروج نامبرده از یمن به بصره را کاملا نادیده گرفته است.»

پیشتر نیز یک نماینده مجلس، عربستان سعودی را مسئول مرگ سفیر ایران برای حوثی‌ها دانست و گفت این دومین بار است که ریاض «سفیری را از ما می‌گیرد».

حضور حسن ایرلو در یمن در سه سال گذشته پرمناقشه بوده است. مقام‌های دولت قانونی یمن می گویند او در حقیقت حاکم بر مناطق تحت کنترل حوثی‌ها و شبه‌نظامیان انصارالله یمن بود و سران حوثی تنها نقش دکور جلوی صحنه را ایفا می‌کنند.

آقای ایرلو مهرماه سال ۹۷ به صورت قاچاقی به مناطق تحت کنترل حوثی‌ها رفت. او از فرماندهان سپاه مرتبط با حزب‌الله لبنان است و حضور و فعالیتش در این صنعا بارها مورد اعتراض دولت قانونی یمن قرار گرفت. ایرلو از آذرماه سال ۹۹ در لیست تروریستی آمریکا قرار داشت و تحت تحریم‌ بود.

دکمه بازگشت به بالا