اخباراهل سنت

ادامه واکنش ها به «عزل غیرقانونی» مولانا گرگیج از امامت جمعه آزادشهر

ادامه واکنش ها به «عزل غیرقانونی» مولانا گرگیج از امامت جمعه آزادشهر

به گزارش شبکه جهانی کلمه، در ادامه انتقادات درخصوص عزل مولانا محمدحسین گرگیج از امامت جمعه آزادشهر، کاک حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان با انتشار بیانیه ای، حکم مذکور را محکوم و آن را ضد دینی و ضد قانونی توصیف کرد.

وی در این بیانیه نوشت: انتظار این است که مسئولان حکومتی به‌عنوان سرآغاز اجرای اصل تعطیل شده‌ی ۱۲ قانون اساسی و دیگر اصول معطل شده‌ی مربوط به حقوق مذهبی اهل سنت و همچنین حقوق قانونی ملیّت‌ها و اقوام اصیل ایرانی، دخالت‌ها و فشارهای غیر دینی و غیر قانونی بر اهل سنّت را متوقّف و جبران کرده و با پس گرفتن حکم برکناری غیر قانونی و ضد دینیِ جناب مولانا محمد حسین گرگیج از امامت جمعه، جبران مافات کنند.

ایشان در این بیانیه آورده است، تاکید مینمایم: برخورد از پیش طراحی شده‌ی با این عالم بزرگوار، برخورد با همه‌ی اهل سنّت اصیل و راستینِ داخل و خارج کشور می‌باشد. امیدوارم همه‌ دلسوزان ایران و اسلام و خواهانِ همزیستی مسالمت آمیز در میان ملت‌ها، اقوام، مذاهب و ادیانِ موجود در کشور باشیم.

در پیوند با این خبر، مدیریت و جامعه مدرسین حوزه علمیه مخزن‌العلوم شهرستان خاش نیز با صدور بیانیه‌ای عزل مولانا گرگیج از امامت جمعه آزادشهر را «بر خلاف اصل ۱۲ قانون اساسی» و «دخالت در امور مذهبی اهل سنت» دانستند.

در این بیانیه تصریح شده است: اقدام غیرقانونی عزل مولانا گرگیج محکوم است؛ زیرا عزل و نصب ائمه جمعه و جماعات اهل سنت دخالت آشکار در امور مذهبی آنان است. ضمن اینکه در مذهب احناف عزل و نصب، وظیفه حکومت نیست.

از دیگرسو، ائمه جمعه مسجد جامع قاسمی و اساتیدو خدمتگذاران حوزه علمیه مفتاح العلوم راسک نیز با انتشار بیانیه ای خطاب به آیت الله محامی امام جمعه ونماینده رهبری در استان سیستان وبلوچستان در خصوص اعاده حیثیت و عدم ممانعت حضرت مولانا محمد حسین گرگیج برای اقامه نمازجمعه تاکید نمودند.

در این بیانیه تاکید شده است که سخنرانی شیخ التفسیر، مولانا محمد حسین گرگیج بیشتر بجای حمایت خلیفه دوم و یا ازواج مطهرات، حقانیت آل رسول الله صلی الله علیه وسلم را می رساند و درهیچ جای سخنانش اهانت به رسول الله صلی الله علیه وسلم و اهلش مشاهده و مسموع نشد، بلکه از فحوای سخنانش خیرخواهی و دلسوزی و ارتباط نا گسستنی و عمیق خلیفه دوم با آل پیامبرصلی الله علیه وسلم اشاره شد است.

همزمان شورای مدرسین دارالعلوم حقانیه ایرانشهر نیز با انتشار بیانیه ای از مولانا محمد حسین گرگیج، امام جمعه محترم آزادشهر اعلام حمایت کرد.

این بیانه تاکید می کند، می‌طلبد که مسؤولان ذي ربط در رابطه با عزل مولانا گرگیج، امام جمعه محترم آزادشهر تجدید نظر فرموده و دشمنان اسلام و انقلاب را مأیوس گردانند.

گفتنی است پس از حکم حکومتی برای برکناری مولانا محمدحسین گرگیج از امامت جمعه اهل‌سنت آزادشهر، بسیاری از خبرگزاری‌ها و بیانیه‌ها از واژه عزل استفاده کرده‌اند؛ اما کارشناسان مذهبی می گویند بکار بردن این واژه در این مورد خطاست زیرا عزل در مقابل نصب می‎آید و مولانا گرگیج هرگز توسط حکومت برگزیده نشده بود که حالا با تصمیم آنها عزل شود.

گزارش شده است که اطلاعات سپاه پس از سخنرانی وحدت طلبانه مولانا گرگیج، برخی از استدلال‌های او را بی احترامی به اهل تشیع عنوان کرده و در حال برنامه ریزی، جهت پرونده سازی امنیتی برای این روحانی برجسته اهل سنت است.
#اختصاصی

دکمه بازگشت به بالا