اخباراهل سنت

اساتید حوزه علمیه فاروقیه گالیکش، برکناری مولانا گرگیج را غیرمنصفانه دانستند

اساتید حوزه علمیه فاروقیه شهرستان گالیکِش در استان گلستان، با صدور بیانیه‌ای، برکناری مولانا محمدحسین گرگیج را «غیرقانونی» و «غیرکارشناسی‌شده» دانستند و از رئیس‌جمهور خواستند بحران موجود را «مدیریت» کند.

در این بیانه آمده است: عزل شبانه و ناگهانی [مولانا گرگیج] جامعۀ اهل‌سنت ایران و خصوصاً اهل‌سنت استان [گلستان] را به حیرت انداخت. عزل شبانه مولانا، بدون اثبات جرم، عملی به‌دور از انصاف است.

در این بیانیه، با اشاره به آیت‌الله نورمفیدی، نمایندۀ رهبری در استان گلستان آمده است: انتظار می‌رفت شخص نماینده ولی فقیه این قضیه را از راه گفتمان حل کرده و مردم را به آرامش دعوت می‌داد، ولی متاسفانه بیانیۀ ایشان موجب بحران مذهبی در استان گردید و قلوب اهل‌سنت را جریحه‌دار کرد.

اساتید فاروقیه گالیکش در این بیانیه همچنین از عدم برخورد لازم با هتاکان به مقدسات اهل‌سنت در کشور انتقاد کرده و خاطرنشان ساختند: همواره مشاهده می‌شود که در بسیاری از مراسم‌های مذهبی و عزاداری‌های اهل تشیع به مقدسات اهل سنت توهین می‌شود ولی کسی برخورد نمی‌کند و هیچ یک از آنها از مقام و منصب خویش برکنار نمی‌شود.

پیش ازین جامعهٔ مدرسین و طلاب عین‌العلوم گشت در بیانیه‌ای برکناری مولانا گرگیج از امامت جمعه آزادشهر را «مغایر با قانون اساسی» و «دخالت در امور مذهبی اهل‌سنت» عنوان کرده بودند.

گفتنی است پس از حکم حکومتی برای برکناری مولانا محمدحسین گرگیج از امامت جمعه اهل‌سنت آزادشهر، بسیاری از خبرگزاری‌ها و بیانیه‌ها از واژه عزل استفاده کرده‌اند؛ اما کارشناسان مذهبی می گویند بکار بردن این واژه در این مورد خطاست زیرا عزل در مقابل نصب می‎آید و مولانا گرگیج هرگز توسط حکومت برگزیده نشده بود که حالا با تصمیم آنها عزل شود.

دکمه بازگشت به بالا