اخبارسیاسی

سفیر اعزامی ایران برای حوثی‌ها درگذشت؛ تهران می‌گوید علت کرونا بوده، منابع غیررسمی: او زخمی شده بود

سفیر اعزامی ایران برای حوثی‌ها درگذشت؛ تهران می‌گوید علت کرونا بوده، منابع غیررسمی میگویند او زخمی شده بود

شبکه کلمه/ دو روز پس از اعلام اینکه سفیر جمهوری اسلامی در یمن، به دلیل ابتلا به کرونا و برای معالجه‌ی پزشکی به ایران بازگردانده شده است، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: او در اثر ابتلا به این بیماری جانش را از دست داد.

آقای خطیب‌زاده مرگ حسن ایرلو را “شهادت” خواند و گفت او “در محل ماموریت خود به کرونا مبتلا شد و به دلیل همکاری دیرهنگام برخی کشورها، متاسفانه در شرایط نامناسبی به کشور بازگشت”.

آقای ایرلو از مقام‌های سپاه قدس بود که سال‌ها در لبنان با نیروهای حزب‌الله در این کشور همکاری داشت. آمریکا او را در در سال ۲۰۱۹ در لیست تروریستی قرار داد.

در تاریخ ۲۶ آذر، روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابعش نوشت که حوثی‌ها در روزهای گذشته از عربستان سعودی خواسته‌اند تا اجازه دهد حسن ایرلو از این کشور خارج شود.

ایرلو در مهرماه سال ۱۳۹۷ و به صورت قاچاقی وارد یمن شد و استوارنامه خود را به سران حوثی داد. دولت رسمی یمن، ایرلو را به عنوان سفیر به رسمیت نمی‌شناسد.

درخواست حوثی‌ها از مقام‌های سعودی این بوده که اجازه دهند یک پرواز مستقیم از تهران به صنعا بیاید و حسن ایرلو را با خود ببرد. براساس خبر وال‌استریت ژورنال مقامات ریاض با این درخواست مخالفت کرده‌؛ ولی گفته‌اند که در ازای آزادی چند اسیر حاضرند اجازه سفر ایرلو از طریق عمان یا عراق را بدهند.

سپس خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام های عربستان و ایرانی گزارش داد که سفیر ایران برای معالجات کووید ۱۹، استثنائا اجازه یافته است علیرغم انسداد هوایی اعمال شده از سوی ائتلاف به رهبری عربستان به خارج پرواز کند.

این خبر را محمد عبدالسلام سخنگوی حوثی‌ها در توییتر نیز تایید کرد.

حضور حسن ایرلو در یمن در سه سال گذشته پرمناقشه بوده است. مقام‌های دولت قانونی یمن می گویند او در حقیقت حاکم بر مناطق تحت کنترل حوثی‌ها و شبه‌نظامیان انصارالله یمن است و سران حوثی تنها نقش دکور جلوی صحنه را ایفا می‌کنند.

عربستان و آمریکا با اشاره به پیدا شدن لاشه پهپاد‌ها و موشک‌های ساخت ایران می‌گویند حکومت ایران در جریان جنگ یمن با ارسال موشک و پهپاد برای حوثی‌ها، تهدید این گروه شبه‌نظامی علیه عربستان را افزایش داده است.

اخیرا ائتلاف به رهبری عربستان برای حمایت از دولت قانونی یمن، بر حجم حملاتش علیه شورشیان حوثی افزوده است و دستکم دوبار به سایت‌های مخفی سپاه پاسداران حمله کرده است.

در همین راستا برخی منابع غیررسمی می‌گویند ایرلو در بمباران جنگنده‌های ائتلاف در مناطق درگیری با حوثی‌ها مجروح شده و با خبر کذب مبتلا شدن به کرونا از یمن برای درمان خارج شده است.

دکمه بازگشت به بالا