اخبارتازه‌های سیاسی

وزیر اقتصاد ایران: به غیر از دارو و نان برای سایر کالاها ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهیم داشت

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران می‌گوید در بودجه سال ۱۴۰۱ کشور «به غیر از دارو و نان برای سایر کالاها ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهیم داشت».

احسان خاندوزی که روز یکشنبه ۲۸ آذر در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، افزود که «با همکاری دولت و مجلس»، در ماه‌های آینده، «در بودجه سال ۱۴۰۱ شاهد ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی و اقلامی از این دست نخواهیم بود».

هفته گذشته اعلام شد که با وجود هشدارها درباره افزایش فشارهای اقتصادی بر مردم در صورت حذف ارز «ترجیحی»، دولت ابراهیم رئیسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را با حذف ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی به مجلس فرستاده است.

در حال حاضر شش قلم کالای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، روغن خام و دانه‌های روغنی همراه با بخشی از داروها و تجهیزات پزشکی ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند.

اظهارات روز یکشنبه وزیر اقتصاد و دارایی در مورد حذف ارز ترجیحی برای نهاده‌های دامی در حالی بیان می‌شود که مدیر اتحادیه دام سبک کشور اوایل ماه مهر با اشاره به کاهش پنجاه‌ درصدی مصرف گوشت در ایران گفته بود که مصرف سرانه گوشت در ایران از ۱۲ کیلوگرم در سال به شش کیلوگرم رسیده است.

همزمان با افزایش تورم و قیمت کالاها در سال‌های اخیر وزارت تعاون ماه گذشته اعلام کرده بود که از هر سه ایرانی، یک نفر در «فقر مطلق» زندگی می‌کند.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه در آبان ۴۴.۴ درصد بوده و بر پایه آمارهای رسمی وزارت کار، متوسط قیمت بیش از ۸۳ درصد اقلام خوراکی در ایران از حد بحران هم فراتر رفته است.

دکمه بازگشت به بالا