اخباراهل سنت

اعلام حمایت جامعه مدرسین جامعة الحرمین الشریفین چابهار از مولانا محمد حسین گرگیج

به گزارش شبکه جهانی کلمه، جامعه مدرسین جامعة الحرمین الشریفین چابهار با انتشار بیانیه ای از مواضع مولانا محمد حسین گرگیج اعلام حمایت کرد.

این بیانیه با اشاره به اینکه مولانا گرگیج هرگز مرتکب توهین به اهل‌بیت نشده، تاکید نمود: مسئولان ذی ربط در عزل و نصب ائمه جمعه و جماعات، نظر علمای شاخص اهل‌سنت و عامه مردم و نمازگزاران را محترم شمارند.

بیانیه مذکور می گوید، تصمیم عجولانه عزل مولانا از امامت جمعه به دور از انتظار و موجب یأس و ناامیدی جامعه اهل‌سنت کشور گردیده است؛ زیرا هیچ‌گاه در مورد مداحان و منبری‌های افراطی که به اشکال مختلف، قلوب اهل‌سنت را جریحه‌دار می‌کنند، چنین تصمیمی اتخاذ نشده بلکه حد‌اکثر به تذکر زبانی بسنده شده است.

متن کامل بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به دنبال سخنان مورخه ۱۹/آذرماه/۱۴۰۰ شمسی مولانا محمدحسین گرگیج که در راستای بیان رابطه عمیق و محبت‌آمیز اهل‌بیت و خلفای پیامبر اسلام صلی الله علیه و سلم با استناد به یک جریان تاریخی که در منابع فریقین آمده است، ایراد شده بود، عده‌ای با سوء برداشت از سخنان ایشان، آن را توهین به اهل‌بیت تلقی نمودند که در نتیجه فضای کشور متشنج گردید؛ حتی برخی از افراطیون نه تنها کلمات رکیکی نسبت به شخص مولانا به کار بردند؛ بلکه این را بهانه‌ای جهت حمله به مقدسات اهل‌سنت قرار داده و بدترین اهانت‌ها را روا داشتند. لذا لازم دانستیم توجه عزیزان را به نکات ذیل معطوف داریم:

۱- محبت اصحاب و اهل‌بیت پیامبر صلی الله علیه و سلم جزء جدایی‌ناپذیر ایمان اهل‌سنت والجماعت می‌باشد و ایشان توهین به هیچ مسلمانی را جایز نمی‌دانند، تا چه رسد به اهل‌بیت پیامبر. صلی الله علیه و سلم.

۲- اهل‌سنت همواره خیرخواه نظام بوده و در تمام صحنه‌های انقلابی حضور فعال و گسترده‌ای داشته‌‌ و علما و اندیشمندان آن، پیوسته مردم را به وحدت و همدلی فراخوانده‌اند.

۳- مولانا گرگیج هرگز مرتکب توهین به اهل‌بیت نشده و تفسیر سخنان ایشان «تأویل‌القول بما لایرضی به القائل» می‌باشد؛ زیرا ایشان از علمای طراز اول و شخصیت‌های علمی مذهبی کشور است که سالیان متمادی در خدمت قرآن و حدیث بوده و از عقیده اهل‌سنت نسبت به اهل‌بیت کاملا آگاه است.

۴- تصمیم عجولانه عزل مولانا از امامت جمعه به دور از انتظار و موجب یأس و ناامیدی جامعه اهل‌سنت کشور گردیده است؛ زیرا هیچ‌گاه در مورد مداحان و منبری‌های افراطی که بر خلاف منویات مقام معظم رهبری به اشکال مختلف، قلوب اهل‌سنت را جریحه‌دار می‌کنند، چنین تصمیمی اتخاذ نشده بلکه حد‌اکثر به تذکر زبانی بسنده شده است.

۵ـ با توجه به فضای کشور و مترصد بودن دشمنان داخلی و خارجی، نباید سوژه‌ای به دست بیگانگان داد تا با استفاده از فرصت، اختلافات قومی و مذهبی را دامن زنند.

لذا خواهشمند است مسئولان ذی‌ربط در مورد عزل مولانا، تجدید نظر فرمایند و در عزل و نصب ائمه جمعه و جماعات، نظر علمای شاخص اهل‌سنت و عامه مردم و نمازگزاران را محترم شمارند.

مدیریت و اساتید جامعة الحرمین الشریفین چابهار
دوشنبه – ۲۹ آذر ۱۴۰۰

دکمه بازگشت به بالا