اخبارحقوق بشر

“ضرب و شتم” یک فعال دانشجویی در زندان

به گزارش هرانا، لیلا حسین‌زاده، از فعالا دانشجویی در بازداشتگاه اداره کل اطلاعات شیراز «مورد ضرب و شتم قرار گرفته است».

او روز شنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۰، طی یک تماس تلفنی با نزدیکان از انتقال خود به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داد.

لیلا حسین‌زاده، شب سه‌شنبه ۱۶ آذرماه زمانی که در مسافرت به سر می‌برد، در شیراز بازداشت شد. بازداشت این فعال دانشجویی با حضور پرشمار نیروهای امنیتی همراه بوده است. خانم حسین‌زاده از زمان دستگیری تا دیروز، از حق تماس تلفنی با خانواده محروم بوده است.

طبق گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران خانم حسین‌زاده که به بیماری کرون روده مبتلا است، در طول این مدت «از دریافت داروهای ضروری خود محروم مانده و در شرایط نامناسب پزشکی بسر می‌برد.»

این فعال دانشجویی پیشتر از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به پنج سال زندان و دو سال ممنوعیت در فضای مجازی محکوم شده بود و این حکم به تازگی توسط دادگاه تجدیدنظر تایید شده است.

شرکت در مراسم تولد محمد شریفی مقدم، درویش گنابادی زندان مقابل دانشگاه صنعتی شریف و سر دادن سرود “خون ارغوان‌ها” از مصادیق اتهام این زندانی سیاسی سابق عنوان شده بود.

او همچنین از جمله بازداشت‌شدگان اعتراض‌های دی‌ماه سال ۹۶ بود که در آن زمان نیز به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به تحمل پنج سال زندان و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به تحمل یک سال زندان محکوم شد و پس از تحمل حدود ۹ ماه حکم زندان مورد عفو قرار گرفت.

به تازگی سازمان حقوق بشر ایران در گزارش سالانه خود از صدور حکم ۴۷۹ سال زندان و ۹۰۷ ضربه شلاق برای «مدافعان حقوق بشر در ایران» در سال ۲۰۲۱ خبر داده است.

دکمه بازگشت به بالا