اخبارتازه‌های سیاسی

گزارشی از برگزاری کنفرانس همکاری اسلامی در اسلام آباد با محوریت افغانستان

نشست فوق‌العاده وزیران خارجه “سازمان همکاری اسلامی” درباره افغانستان امروز در اسلام‌آباد برگزار شد.

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت، این گروه هیچ کشوری را در دنیا تهدید نمی‌کند و به عنوان نظام حاکم – این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که با جهان روابط رسمی داشته، و یک عضو مسئول جامعه بین المللی باشد.

آقای متقی وعده داد که “برای مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر تلاش خواهد کرد.”

با این حال، وزیر خارجه طالبان خاطرنشان کرد که “همه باید بپذیرند که انزوای سیاسی افغانستان برای کسی سودمند نیست.”

وزیر خارجه طالبان گفت که افغانستان در حال حاضر از منظر امنیتی یک کشور بسیار امن است. امیدواریم کار پروژه‌های منطقه‌ای تسریع شود و پروژه‌های نیمه‌تمام با تامین مالی کشورهای جهان تکمیل شود.

در حال حاضر فرصت خوبی برای سرمایه گذاری خارجی در افغانستان وجود دارد.

امیر خان متقی، در پایان سخنرانی خود در نشست کنفرانس اسلامی گفت که “تحریم افغانستان و مسدود کردن دارایی‌های ایالات متحده آمریکا به افغان‌ها آسیب می‌رساند، نقض آشکار حقوق بشر افغان‌ها است و می‌توان آن را به دشمنی با یک ملت تعبیر کرد.”

همزمان مارتین گریفیت، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در کنفرانس همکاری اسلامی در اسلام آباد گفت که سازمان ملل تلاش خواهد کرد که سال آینده ۴.۵ میلیارد دلار پول برای افغانستان جمع‌آوری کند.

او گفت: “سال آینده، سازمان ملل بزرگترین درخواست بزرگترین کمک بشری برای یک کشور را اعلام خواهد کرد که سالانه ۴.۵ میلیارد دلار برای کمک‌های حیاتی برای مردم افغانستان می‌شود.”

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز در نشست کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد در خصوص افغانستان سخنرانی کرد.

او گفت: “جمهوری اسلامی ایران، امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان را در راستای منافع جمعی منطقه ارزیابی می‌کند. آقای امیرعبداللهیان افزود ما معتقدیم امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان تنها از طریق مشارکت جمعی واقعی و حکومت فراگیر و موثر که همه اقوام و مذاهب در آن نقش داشته باشند، میسر است.”

همچنین عمران خان نخست وزیر پاکستان در سخنرانی خود در کنفرانس کشورهای اسلامی گفت که پیش شرط‌های دولت فراگیر، حقوق بشر، زنان و تروریسم مانع از رسیدن کمک‌های خارجی و کار بانک‌ها شده است. در حالی که به گفته او “دیدگاههای هر جامعه‌ای در مورد حقوق بشر متفاوت است”.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سخنرانی در نشست کنفرانس همکاری اسلامی اظهار داشت که از فروپاشی اقتصادی افغانستان باید جلوگیری شود.

او افزود که در این راستا “کار با طالبان برای ثبات افغانستان ضروری است”. به عنوان “برادران” به آنها می‌گوییم که دولت فراگیر و و حقوق زنان و دختران در کار و آموزش را برای پایان دادن به این وضع و مشروعیت داخلی و بین المللی درنظر بگیرند.

دکمه بازگشت به بالا