اخباراهل سنت

واکنش رئیس شورای علمای اهل سنت تایباد به عزل غیرقانونی مولانا محمدحسین گرگیج از امامت جمعه اهل سنت آزاد شهر

  به گزارش شبکه جهانی کلمه، مولانا سید محمد فاضلی موحد رئیس شورای علمای اهل سنت تایباد در بیانیه ای نسبت به عزل غیرقانونی مولانا محمدحسین گرگیج از امامت جمعه اهل سنت آزاد شهر واکنش نشان داد.

  به گفته این عالم سرشناس اهل سنت، عزل مولانا محمد حسین گرگیج از امامت جمعه، حرکتی شایسته نبود.

  وی با اشاره به قانون اساسی تاکید نمود: انتخاب امام جمعه جدید توسط یک عالم شیعه خلاف کلیت اصل ۱۲ قانون اساسی است، این عزل و نصب ها بدون مشارکت اهل سنت، آزادی آنها نسبت به انتخابی که به امام خود دارند را سلب و این اصل از قانون اساسی را نقض می‌کند!

  متن کامل بیانیه ایشان بدین قرار است:

بسم الله الرحمن الرحیم

نظام جمهوری اسلامی ایران چنانچه در اصل دوم قانون اساسی آمده است، بر پایه عدل و وحدانیت خداوند بنا شده است‌. عدل یکی از مهمترین شاخصه های یک حکومت است، خواه اسلامی باشد یا غیر اسلامی،

این اصل اصیل در قانون اساسی به طور کلیدی بیان شده است چنانچه که در ادامه همین اصل بند (ج) قسمت ششم آمده است: نفی هرگونه ستمگری و ستم کشی و سلطه گری و سلطه پذیری، قسط و عدل و استقلال سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی را تأمین می کند.

اهل سنت به عنوان بخش عظیمی از جمعیت ایران می باشند که جایگاه قانونی آنها باید به طور محترمانه مورد توجه قرار گیرد.

طبق قانون بند ۹ اصل سوم که به صراحت گفته است: ( رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه،در تمام زمینه های مادی و معنوی ) اهل سنت طبق این بند باید مصونیت معنوی و مادی داشته باشند، استرس های معنوی یکی از مشکلات اساسی اهل سنت در طول انقلاب بوده است ازقبیل: توهین به اصحاب پاک رسول الله و مقدسات ایشان، نگاه تبعیض آمیز به اعتقادات اهل سنت و  غیره …..

همچنین در اصل ۱۲ قانون اساسی آمده است:

دین رسمی ایران، اسلام و مذهب جعفری اثنی‌عشری است و این اصل الی الابد غیرقابل تغییر است و مذاهب دیگر اسلامی اعم از حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی دارای احترام کامل هستند و پیروان این مذاهب در انجام مراسم مذهبی، طبق فقه خودشان آزادند و در تعلیم و تربیت دینی و احوال شخصیه (ازدواج، طلاق، ارث و وصیت) و دعاوی مربوط به آن در دادگاه‌ها رسمیت دارند و در هر منطقه‌ای که پیروان هر یک از این مذاهب اکثریت داشته باشند، مقررات محلی در حدود اختیارات شوراها بر طبق آن مذهب خواهد بود، با حفظ حقوق پیروان سایر مذاهب.

در این اصل تصریح شده است که مذاهب مختلف در قواعد فقهی، دینی و احوال شخصیه خود استقلال دارند، یکی از شخصی ترین احوال اهل سنت نماز می باشد. یک مقتدی تا به کسی اعتقاد نداشته باشد پشت سر آن نماز نمی خواند، نماز برای اهل سنت بسیار مهم است رابطه بین مقتدی و امام یک رابطه اعتقادی، معنوی و عاطفی است و خلط این رابطه به مسائل سیاسی و حقوقی باعث صدمه معنوی و روحانی به عبادت مردم می شود. چنانچه که در بند ۹ اصل ۳ گفته شد، زمینه های مصونیت معنوی اهل سنت با عزل ائمه جمعه مردمی محفوظ نخواهد ماند و موجب خدشه دار شدن وحدت ملی خواهد شد، بعضی از برادران با طرح احادیث ضعیفی همچون ( صلوا خلف کل بَر و فاجر ) نماز اهل سنت را بی اهمیت و سبک می‌شمارند، درحالیکه این حدیث هیچ سند صحیحی بر آن یافت نمی شود و تمام طرق روایت آن واهی است.

با توجه به توضیحات فوق عزل مولانا محمد حسین گرگیج ( حفظه الله) استاد تفسیر قرآن از امامت جمعه، حرکتی شایسته نبود و انتخاب امام جمعه جدید توسط یک عالم شیعه خلاف کلیت اصل ۱۲ قانون اساسی است، این عزل و نصب ها بدون مشارکت اهل سنت، آزادی آنها نسبت به انتخابی که به امام خود دارند را سلب و این اصل از قانون اساسی را نقض می‌کند!

لذا از مسئولین مربوطه تقاضای بررسی در تغییر این حکم را دارم.

( مولانا ) سید محمد فاضلی موحد

رییس شورای علمای اهل سنت تایباد

بیست و هشتم آذرماه ۱۴۰۰

دکمه بازگشت به بالا