اخباراقتصادی

عضو شورای عالی مسکن: در طرح ساخت چهار میلیون مسکن با شرکت‌های خارجی تهاتر نفت خواهیم داشت

احمد دنیامالی، عضو شورای عالی مسکن، با اشاره به اینکه برای پروژه ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال دولت رئیسی «با شرکت‌های چینی، ترک با یک شرکت اروپایی وارد مذاکره شده‌ایم» گفت در مذاکره با این شرکت‌ها «تهاتر نفت را دنبال می‌کنیم» و شرط همکاری این است که هیچ پول نقدی نپردازیم.

دیروز وزیر راه و شهرسازی در سفر یک روزه به همراه رییس جمهور و هیات دولت، در یزد خبر داد: ابر طرح ساخت مسکن طی ۴ سال به تعداد ۴ میلیون مسکن در کشور را کلید زدیم.

ساخت ۴ میلیون مسکن یکی از وعده‌های انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود که اکنون با وجود گذشت یکسال از ریاست جمهوری او، حتی یک واحد هم ساخته نشده است.

پیشتر نیز وزیر راه‌وشهرسازی ایران با تاکید بر برنامه دولت ابراهیم رئیسی برای ساخت سالانه «یک میلیون مسکن»، مدعی شده بود که ایران با «برخی کشورهای خارجی» برای صنعتی‌سازی واحدهای مسکونی وارد مذاکره شده و روش همکاری با آن‌ها از طریق «تهاتر با نفت، فاینانس یا پرداخت» خواهد بود.

«صنعتی‌سازی واحدهای مسکونی» در واقع روش ساختمان‌سازی از طریق سازه‌های پیش‌ساخته است؛ به‌طوری که ۹۵ درصد سازه به‌صورت پیش‌ساخته در کارخانه آماده شده به محل پروژه منتقل و مونتاژ می‌شود.

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس، چند ماه پیش اعلام کرد وزیر راه و شهرسازی در جلسه مجلس نیز چنین موضوعی را در رابطه با شرکت‌های چینی مطرح کرد، اما پیگیری‌های روزنامه همشهری از مسئولان وزارت راه‌وشهرسازی و استعلام از منابع آگاه نشان داده بود که تاکنون «هیچ مذاکره‌ای» با شرکت‌های چینی یا کشورهای دیگر انجام نشده است.

البته ایران با کمک شرکت‌های ترکیه‌ای قبلا نیز در طرح «مسکن مهر» این روش را آزموده و با شکست روبرو شده بود.

در همین زمینه، ایرج رهبر نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با انتقاد از روش «صنعتی‌سازی واحدهای مسکونی» گفته است: «متاسفانه وزیر راه و شهرسازی اطلاعات کافی از امکانات و توانایی‌های داخلی در بخش صنعت ساختمان ندارد».

دکمه بازگشت به بالا