اخباراهل سنتتازه‌های سیاسی

افزایش حمایت‌ها از مولانا گرگیج با وجود تهدیدهای امنیتی علیه امامان جمعه اهل سنت

پس از آنکه مولانا محمدحسین گرگیج، امام جمعه‌ اهل سنت آزادشهر در پی حکمی حکومتی از سوی دفتر علی خامنه‌ای، بصورت غیرقانونی عزل شد، طبق گزارش‌های رسیده به تلوزیون کلمه، به تعدادی از امامان جمعه‌ اهل سنت هشدار داده شد که به این اقدام اعتراض نکنند.

با این حال، عبدالکریم حسین‌پور، امام جمعه اهل سنت شهر گُشت، حمایت خود را گرگیج اعلام کرد و گفته‌ها مبنی بر اهانت گرگیج به اهل بیت را تهمت محض دانست.

همچنین مولوی عبدالغفار نقشبندی، خطیب جمعه شهرستان راسک در سخنرانی نماز جمعه دیروز توهین های گروه‌های افراطی وابسته به حکومت علیه مولانا گرگیج را محکوم کرد.

آقای نقش بندی ضمن حمایت از مولانا گرگیج، خطاب به افراطیون مقیم تهران و قم گفت: اگر هدف حذف مولانا است، بدانند که ایشان حذف شدنی نیستند.

روز جمعه پس از آنکه کاظم نورمفیدی، نماینده‌ خامنه‌ای در استان گلستان، در اقدامی غیرمعمول مولوی گرگیج‌ را عزل و مولوی مشعوف را جایگزین او کرد، آقای مشعوف در اولین سخنرانی خود، با اعلام حمایت از مولانا گرگیج، جایگاه امامت جمعه آزادشهر را برازنده و زیبنده مولانا گرگیج دانست و حکم نماینده ولی فقیه گلستان را نپذیرفت.

عزل غیرقانونی امام جمعه اهل سنت آزادشهر به دلیل بازخوانی بخشی هایی از تاریخ صدر اسلام باعث شد تا هجمه‌های زیادی در مورد این روحانی اهل سنت شکل بگیرد. حتی خبرهایی در مورد حصر خانگی آقای گرگیج منتشر شد که مردم در واکنش به این خبرها، دیروز جمعه مولانا گرگیج را از خانه به مسجد بردند.

دیروز فضای حاکم بر آزادشهر امنیتی بود و حضور نیروهای ضد شورش در اطراف خانه‌ امام جمعه‌ پیشین اهل سنت دیده می‌شد.

گفتنی است علی خامنه‌ای در سال‌های گذشته نهادهایی را برای دخالت در امور اهل سنت ایجاد کرده و امامان جمعه در برخی از شهرستان‌ها توسط این نهادها انتخاب می‌شوند.

لازم به ذکر است بسیاری از شهروندان بلوچ و علمای جمعه و مدرسین حوزه های علمیه اهل سنت و همچنین فعالین مدنی در سراسر ایران، علاوه بر تایید سخنان مولانا گرگیج، نسبت به دخالت های جمهوری اسلامی در امور مذهبی اهل سنت اعتراض کرده‌ و خواستار پایان دادن این دخالت ها شده اند.

دکمه بازگشت به بالا