اخبارتازه‌های سیاسی

نماینده روسیه تاریخ احتمالی نشست بعدی مذاکرات برجام را اعلام کرد

ایران پس از پایان دور هفتم مذاکرات هسته‌ای در وین تاریخ دقیق بازگشت به نشست برجام را اعلام نکرده است. نماینده روسیه اما دو تاریخ را برای از سرگیری مذاکرات مطرح کرده است.

آقای اولیانوف در مصاحبه با خبرگزاری “تاس” درباره تاریخ برگزاری نشست بعدی برجام در وین گفت: «در این مورد شفافیت کامل وجود ندارد. موضوع تاریخ باز است. تا جایی که من متوجه شدم دو گزینه وجود دارد: یا از سرگیری کار این مذاکرات در ۲۷ دسامبر، حداقل در سطح کارشناسی، و یا در چارچوب دور هشتم در سوم ژانویه، زمانی که همه برای مذاکره آماده هستند.»

در حالی که تروئیکای اروپایی در وین می‌گویند وقفه در مذاکرات به خواست ایران صورت گرفته، علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران، این موضوع را رد کرده است.

به گزارش ایسنا، علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران در توضیح این موضوع گفت: ایران در این مرحله خواستار توقف مذاکرات نبوده بلکه ما از ابتدا توافق کردیم که لازم است پس از رسیدن به پیش‌نویس توافق، استراحت داشته باشیم.

معاون وزیر خارجه افزود: ایران از ابتدا بر ضرورت استمرار مذاکرات برای دستیابی به پیش نویس مورد توافق تاکید داشت.

مذاکره کننده ارشد ایران اعلام کرد: اگر طرف مقابل دیدگاه‌ها و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد، گفت‌وگوهای دور جدید می‌تواند آخرین دور مذاکرات باشد و در کوتاه‌ترین زمان به توافق برسیم.

دیپلمات‌های اروپایی با تاکید بر این که وقفه در مذاکرات به درخواست آقای باقری صورت گرفته، این موضوع را «ناامیدکننده» خواندند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز گفته است مذاکرات «به خوبی پیش نمی‌رود» و آمریکا هشدارهای لازم را به تهران داده است.

دکمه بازگشت به بالا