اخبارتازه‌های سیاسی

اذعان معاون رئیس جمهور ایران به نقش سفارتخانه‌ها در دور زدن تحریم

معاون رئیس جمهور ایران با اشاره به نمونه‌ای از واردات تجهیزات تولید واکسن کرونا به کشور، به‌ طور رسمی نقش سفارتخانه‌ها و استفاده از آنها در «دور زدن تحریم‌ها» را تایید کرد.

به نظر می‌رسد این نخستین بار باشد که یک مقام بلندپایه نظام ایران به نقش سفرا در دور زدن تحریم‌های بین‌المللی اشاره می‌کند.

محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، ۲۴ آذر، در جلسه‌ای که با سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه داشت، با اشاره به «مشکلات انتقال پول» برای واردات تجهیزات واکسن کرونا به کشور گفت که یکی از سفرای ایران این تجهیزات را با عنوان «اسباب خانه» وارد کشور کرده است.

در پی تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال‌های اخیر به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای، همچنین مقاومت حکومت ایران در برابر پیوستن به اقدام مالی علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم (اف‌ای‌تی‌اف) واردات برخی کالاها و مراودات مالی ایران حتی با شرکای سیاسی و اقتصادی‌اش با مشکلات زیاد همراه شده است.

با این که مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند که با وجود همه فشارها، حکومت ایران راه‌های مختلف موفق به دور زدن تحریم‌ها را می‌داند، بر اساس اذعان برخی مسئولان این اقدامات هزینه‌های چند برابری را برای اقتصاد کشور به‌ همراه دارد.

در سال‌های گذشته ده‌ها فرد حقیقی و حقوقی در ایران و سایر کشورها به‌دلیل همکاری با حکومت ایران برای دور زدن تحریم‌ها مشمول تحریم‌های آمریکا شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا