اخبارتازه‌های سیاسی

سفیر آمریکا در سازمان ملل: حوثی‌ها تمایلی به مشارکت در یک روند سیاسی صلح آمیز ندارند

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، ضمن انتقاد از شبه نظامیان شیعه حوثی‌ که از حمایت ایران برخوردار هستند خواست، کارکنان محلی سفارت سابق آمریکا در صنعا را که همچنان در بازداشت هستند آزاد کند.

پیشتر در آبان ماه گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این که شبه نظامیان حوثی وارد بخشی از محوطه سفارتخانه آمریکا شده‌اند که قبل از تعلیق فعالیت این سفارتخانه در سال ۲۰۱۵ مورد استفاده قرار می‌گرفت و ۳۰ تن از کارکنان محلی این سفارتخانه را بازداشت کردند و مقداری از اموال آن را نیز با خود بردند.

به دنبال اقدامات آمریکا این افراد آزاد شدند٬ اما شبه نظامیان حوثی دوباره تعداد دیگری از کارمندان محلی این سفارتخانه را بازداشت کردند.

لیندا توماس گرینفیلد تصریح کرده است، این مساله و سایر اقدامات تحریک آمیز حوثی‌ها نشان می‌دهد که حوثی‌ها تمایلی به مشارکت در یک روند سیاسی صلح آمیز با میانجیگری سازمان ملل برای یمن ندارند.

او تصریح کرد٬ در حالی که دولت یمن با حمایت عربستان سعودی بارها تمایل خود را برای پایان دادن به جنگ و گفت‌وگو بر سر یک راه حل مسالمت آمیز اعلام کرده است، حوثی‌ها همچنان به «تضعیف صلح» ادامه می دهند.

شبه نظامیان حوثی همچنین درخواست‌های بین المللی برای توقف عملیات نظامی در استان مارب را نادیده گرفته‌اند.

در هفته‌های اخیر درگیری‌های نظامی در چندین جبهه در اطراف شهر استراتژیک مارب که یکی از مناطق نفت‌خیز و تحت کنترل نیروهای دولت یمن است تشدید شده و در این جبهه‌ها هزاران نفر از نیروهای دو طرف کشته شده‌اند.

از مارس ۲۰۱۵ و پس از درخواست دولت قانونی یمن از عربستان، یک ائتلاف نظامی به رهبری ریاض وارد جنگ با حوثی‌ها شده‌است.

دکمه بازگشت به بالا