اخبارتازه‌های سیاسی

دیپلمات های اروپایی: ایران با مواضع هسته‌ای خود درحال از دست دادن “زمان گرانبها”ست

دیپلمات‌های کشورهای اروپای غربی که در حال مذاکره با تهران هستند، روز دوشنبه گفتند که مواضع ایران در مذاکرات بر سر برنامه توسعه هسته‌ای‌اش با مفاد توافق برای محدود کردن آن «ناسازگار» است.

این دیپلمات‌های بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی می‌گویند: «ما ساعت‌ها تعامل داشته‌ایم و همه هیئت‌ها بر ایران فشار آورده‌اند تا منطقی عمل کند».

آنها افزودند: “اما تا این لحظه، ما هنوز نتوانسته ایم به مذاکرات واقعی برسیم.”

دیپلمات‌های کشورهای اروپای غربی که در وین حضور دارند، اضافه کردند: ما در حال از دست دادن زمان گرانبها در برخورد با مواضع جدید ایران در تضاد با برجام یا فراتر از آن هستیم.

سه کشور اروپایی گفتند که «طرح کلی یک توافق جامع و منصفانه که تمام تحریم های مرتبط با برجام را حذف می کند، در حالی که به نگرانی های ما درباره عدم اشاعه می پردازد، از تابستان گذشته به وضوح مشخص شده است.»

آن ها بر همین اساس رفتار ایران را «ناامید کننده» خوانده و افزودند: بدون پیشرفت سریع و با توجه به پیشرفت سریع برنامه هسته ای ایران، برجام خیلی زود به پوسته ای خالی تبدیل خواهد شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور محافظه‌کار آمریکا در سال ۲۰۱۸ ایالات متحده را از توافق اتمی با ایران خارج کرد و جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات؛ اما، می کوشد در مورد احیای برجام مذاکرات تازه‌ای با ایران داشته باشد.

هفته گذشته، بایدن هشدار داد که ایالات متحده در حال تدارک «اقدامات اضافی» علیه ایران است؛ زیرا انتظارات از شکست مذاکرات رو به افزایش است.

دکمه بازگشت به بالا