اخبارتازه‌های سیاسی

جزئیات تازه از مذاکرات تهران و ریاض در امان

مدیر پژوهشگاه عربی مطالعات امنیتی در اردن که میزبان نشست اخیر کارشناسانی از ایران و عربستان بوده، خبر داد که در این نشست پیشنهادی مقدماتی درباره ایجاد توافقی از نوع «توافق هسته‌ای» میان ایران و کشورهای منطقه مطرح شده است.

«ایمن خلیل»، مدیر پژوهشگاه عربی مطالعات امنیتی در اردن، به شبکه “سی‌ان‌ان” گفت که در این جلسه پیشنهادی مقدماتی درباره تنظیم توافق‌نامه‌ای از نوع توافق هسته‌ای در سطح کشورهای منطقه مطرح شد.

او گفت که مقدمات برای برگزاری این نشست از اوایل سال جاری آغاز شد و افزود که این نشست «اخیرا» و نه در دو روز گذشته برگزار شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امارات هم در این نشست حضور داشته یا نه، گفت که تمرکز این نشست بر رسیدن به توافق دوجانبه میان ایران و عربستان بوده اما ممکن است در آینده به گفت‌وگوی چندجانبه تبدیل شود.

روز گذشته خبرگزاری رسمی اردن (پترا) از نشست و گفت وگوی امنیتی بین عربستان و ایران با مشارکت کارشناسانی از دو طرف در امان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اردن، دو طرف در این نشست که در موسسه عربی مطالعات امنیتی در امان برگزار شد، به بررسی مسائل امنیتی و فنی با تمرکز بر جلوگیری از تهدیدهای موشکی و حملات و اقدامات فنی برای اعتمادسازی میان طرفین به طور مشخص درخصوص برنامه هسته ای ایران و همکاری در زمینه سوخت هسته ای و برخی مسائل دیگر پرداختند.

در همین رابطه «ایمن خلیل»، دبیرکل موسسه عربی مطالعات امنیتی گفت که نشست های بیشتری بین ایران و عربستان به زودی برای پیگیری توصیه های این گفت وگوی امنیتی و فنی و تدوین جزئیات آن برگزار خواهد شد.

دیروز نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد گفت که ریاضا خواهان گفتگوهای اساسی تر با تهران است، اما آنها تا کنون در حال انجام “بازی” و وقت‌کشی در مذاکرات هستند.

دکمه بازگشت به بالا