اخبارحقوق بشر

اعتصاب غذای علیرضا فرشی فعال مدنی در فشافویه

علیرضا فرشی، فعال ترک محبوس در زندان تهران بزرگ روز یکشنبه ۲۱ آذرماه اعتصاب غذا کرد. آقای فرشی همزمان با انتشار یادداشتی دلیل این اعتصاب را اعتراض به نقض حقوق اقلیت‌های قومی و زبانی در کشور و محرومیت آنان از حقوقی همچون آموزش زبان مادری اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۰، علیرضا فرشی، فعال ترک (آذربایجانی) محبوس در زندان تهران بزرگ اعتصاب غذا کرد.

آقای فرشی همزمان با انتشار یادداشتی دلیل این اعتصاب را اعتراض به نقض حقوق اقلیت‌های قومی و زبانی در کشور و محرومیت آنان از حقوقی همچون آموزش زبان مادری و حق تعیین سرنوشت اعلام کرده است. این اعتصاب غذا به مدت ۳ روز تا تا بامداد روز بیست و چهارم آذرماه ادامه خواهد یافت.

آقای فرشی در اسفندماه ۱۳۹۲ در پی شرکت در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در نسیم‌شهر تهران بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه تا پایان زمان دادرسی آزاد شد.

این فعال مدنی در سال ۱۳۹۵ از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب بهارستان به ۱۵ سال زندان و دو سال تبعید محکوم شد. بعدتر شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تهران، حکم او را به دو سال زندان و دو سال تبعید کاهش داد.

آقای فرشی سرانجام در ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹ برای تحمل دوره محکومیت دو ساله خود توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان منتقل شد.

دکمه بازگشت به بالا