اخبارتازه‌های سیاسی

تلاش محمود عباس برای آغاز مذاکرات «ترسیم مرزها» با اسرائیل

شرق الاوسط به نقل از یک منبع فلسطینی خبر داد که «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، با آمریکا، مصر، اردن و دیگر طرف‌های ذی‌ربط، این پیشنهاد را مطرح کرده است که مذاکرات «ترسیم مرزها» میان فلسطین و اسرائیل فورا آغاز شود.

این منبع همچنین گفته است که محمود عباس این مذاکرات را گام نخست برای رسیدن به راه حل دو کشور و حل و فصل نهایی دیگر مسائل مورد اختلاف می داند.

به گفته این منبع، آقای عباس در جلسه هفته آینده خود با وزیر دفاع اسرائیل، در رام‌اللـه این موضوع را در میان خواهد گذاشت.

در گزارش شرق الاوسط ذکر شده است که عباس در نظر دارد به گانتس و دیگر مقامات اسرائیل اعلام کند که برنامه‌ای که در سخنرانی خود در سازمان ملل مطرح کرده وارد فاز اجرایی می شود و اگر اسرائیل همچنان بخواهد از مذاکرات سیاسی فاصله بگیرد ادامه وضعیت کنونی ممکن نیست و تشکیلات خودگردان توجهیی برای ادامه آن نمی‌بیند.

محمود عباس در ماه سپتامبر گذشته در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به اسرائیل یک سال فرصت داد که به اشغالگری پایان دهد و گفت که پس از آن دست به اقدامات خواهد زد.

سران فلسطینی می‌گویند که گزینه‌های متعددی در برابر اسرائیل دارند که شامل توقف اجرای همه توافق‌نامه‌ها با اسرائیل  و تعلیق آنها یا اعلام فلسطین به عنوان کشور تحت اشغال و خروج از همه قطع‌نامه‌های بین‌المللی است.

این مسئله با جدیت در دوایر تشکیلات خودگردان در حال بررسی است و در دستور کار شورای مرکزی جنبش آزادی‌بخش فلسطین که قرار است ماه آینده تشکیل جلسه دهد قرار دارد.

منابع مذکور گفته‌اند که برخی کشورهای منطقه و همچنین امریکا به محمود عباس پیغام داده‌اند که در شرایط کنونی با توجه به ترکیب کابینه فعلی اسرائیل امکان ازسرگیری روند سیاسی وجود ندارد و  برای همین محمود عباس در نظر دارد که فشارهای خود را افزایش دهد.

وی اخیرا در همین راستا به مسکو و دوحه و امان و چند کشور دیگر سفر کرده و خواستار دیدار با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، و یائیر لاپید شده است.

روز گذشته، منابع سیاسی اسرائیلی خبر دادند که تلاش‌های مشترکی میان هیئت‌های فلسطینی و اسرائیلی برای برگزاری دیداری میان «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، و «یائیر لاپید»، وزیر خارجه اسرائیل، و «بنی گانتس»، وزیر دفاع اسرائیل، در رام‌الله آغاز شده است.

دکمه بازگشت به بالا