اخبارتازه‌های سیاسی

اردن از نشست امنیتی ایران و عربستان در امان خبر داد

پترا، خبرگزاری رسمی اردن گزارش داد که عربستان و ایران یک نشست امنیتی در سطح کارشناسان در امان برگزار کردند.

این خبرگزاری افزوده، در این نشست که به میزبانی “موسسه عربی مطالعات امنیتی” برگزار شد، اقدامات اعتمادسازی، به ویژه در مورد برنامه هسته‌ای ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نشست در همان روز دوشنبه پایان یافت.

در همین رابطه «ایمن خلیل»، دبیرکل این موسسه توضیح داد، فضای نشست با احترام متقابل همراه بود و دو طرف برای گسترش روابط دوجانبه و تقویت ثبات منطقه‌ای که منجر به شکوفایی و بهرمندی ملت‌های منطقه می شود اظهار تمایل کردند.

دبیرکل “موسسه عربی مطالعات امنیتی” همچنین خبر داد که به زودی نشست های بیشتری بین ایران و عربستان برای پیگیری توصیه های این گفت وگوی امنیتی و فنی و تدوین جزئیات آن برگزار خواهد شد.

موسسه عربی مطالعات امنیتی یکی از معدود موسساتی تخصصی در خاورمیانه محسوب می شود که به دنبال پیگیری همه مسائل مرتبط با سلاح کشتار جمعی، تحریم سلاح هسته ای و مسائل مرتبط با امنیت هسته‌ای است.

همزمان با انتشار این خبر، امروز نماینده عربستان در سازمان ملل متحد تأکید کرد که مذاکرات کشورش با ایران نتیجه مهمی نداشته چون ایران در آن جدیت چندانی نشان نمی دهد.

عبدالله المعلمی، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل در نیویورک، در مصاحبه‌ با نشریه انگلیسی زبان “عرب نیوز” تأکید کرد که ایران در این مذاکرات چندان جدیتی نشان نمی‌دهد و این مذاکرات نتایج مهمی در پی نداشته است.

عربستان در سال ۲۰۱۶ در پی حمله به سفارتش در تهران، روابط دیپلوماتیک خود را با ایران قطع کرد.

در سال جاری میلادی اما اعلام شد که دو کشور با وساطت «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، مذاکرات مستقیمی را در بغداد آغاز کرده‌اند.

پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، رقبای منطقه‌ای محسوب می شود و در مناقشه یمن و مسائل دیگر دچار اختلافات اساسی هستند.

 

دکمه بازگشت به بالا