اخبارتازه‌های سیاسی

در میانه انتقادات از صدا و سیما؛ بودجه این نهاد عریض و طویل ۵۶ درصد افزایش یافت

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، میزان بودجه تخصیص یافته به سازمان صدا و سیما، ۵ هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

میزان بودجه این سازمان در سال ۱۴۰۰، برابر با ۳ هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان بوده که نشان دهنده رشدی ۵۶ درصدی است.

رادیو تلویزیون دولتی ایران چه از نظر محتوا و چه از لحاظ جهت‌گیری سیاسی، همواره مورد انتقاد بوده است. حکومت گرچه تلاش کرده جلوی مراجعه به رسانه‌های ماهواره‌ای را بگیرد؛ اما رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور، از محبوبیت ویژ‌ه‌ای برخوردارند و در امر انتشار خبر، بیشتر مورد اعتماد مردم هستند.

تا پیش از فراگیر شدن فضای مجازی و تاسیس رسانه‌های فارسی زبان در خارج از کشور، از بسیاری جنبه‌ها، صدا و سیما قدرتمندترین، فراگیرترین و پرنفوذترین رسانه خبری و نهاد آموزشی–فرهنگی در ایران به‌شمار می‌رفت که مهمترین استراتژی آن ترویج آمریکا ستیزی و اسرائیل ستیزی از راه تولید سریال و مستندات سفارشی جذاب و ایجاد حس تنفر نسبت به غرب در میان مردم بود.

بنابر اساسنامه صدا و سیما، هدف اصلی این سازمان که انتصاب رئیس آن توسط علی‌ خامنه‌ای صورت می‌گیرد، ایجاد محیطی مساعد برای تزکیه و شتاب بخشیدن به حرکت تکاملی انقلاب اسلامی در سراسر جهان است.

منتقدان می گویند صدا و سیمای ملی بر خلاف عنوانش، صدا و سیمای میلی است که در برنامه‌های آن به اقلیت‌های مذهبی از جمله اهل سنت آشکارا توهین می شود، فرهنگ مردم حاشیه کشور نادیده گرفته شده و حوزه فرهنگی این رسانه به فرهنگ مناطق مرکزی کشور محدود است.

منتقدان همچنین می‌گویند گرایش سیاسی مدیریت صداوسیما در برنامه‌ها به‌طوری‌ است که آن را به رسانهٔ حزبی و ستاد انتخاباتی یک جناح سیاسی خاص تبدیل کرده‌است.

سانسور برخی از اخبار مهم کشور مانند قتل‌های زنجیره‌ای و اعتراضات مردمی؛ پخش اعترافات اجباری؛ ترویج خشونت علیه دگراندیشان و مخالفان نظام؛ توهین‌های جنسی؛ مصاحبه‌های ساختگی؛ خشونت علیه زنان وسانسور در ورزش از دیگر موارد محل انتقاد در کارنامه‌ی صدا و سیمای جمهوری اسلامی است.

دکمه بازگشت به بالا