اخبارتازه‌های سیاسی

آمریکا و اسرائیل گزینه‌های نظامی را برای جلوگیری از اتمی شدن ایران بررسی کرده‌اند

طبق گزارش سی‌ان‌ان، مقام‌های آمریکا و اسرائیل گزینه‌های نظامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را بررسی کرده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از مقام‌های دولت آمریکا گزارش داد که فرماندهان پنتاگون در نشستی که در ماه اکتبر به دستور جو بایدن برگزار شد، «مجموعه کاملی از گزینه‌‌های نظامی» را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، به جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ارائه کردند.

همچنین دو روز پیش وزیر دفاع اسراییل در سفر به واشنگتن با همتای آمریکایی خود لوید آستین درباره راه های مقابله با برنامه هسته‌ای ایران در صورت شکست مذاکرات وین گفت و گو کرده است.

وزیر دفاع اسرائیل نیز روز شنبه اعلام کرد که به ارتش این کشور دستور داده تا برای حمله احتمالی به ایران آماده شود.

بنی گنتس افزود: «مذاکرات وین هیچ پیشرفتی نداشته است و قدرت‌های جهانی می‌دانند که مقام‌های جمهوری اسلامی دارند بازی می‌کنند.»

وزیر دفاع اسرائیل همچنین در توییتی نوشت: «اسرائیل تنها کشور جهان است که یک کشور دیگر، یعنی ایران، به دنبال نابودی آن بوده و در حال ساخت وسایل آن است. به عنوان وزیر دفاع اسرائیل هرگز اجازه وقوع چنین چیزی را نخواهم داد.»

به گزارش روزنامه‌های اسرائیلی، یک مقام ارشد امنیتی تل‌آویو نیز شامگاه شنبه، ۲۰ آذر، گفت که بنی گانتز، وزیر دفاع این کشور، در دیدارهای روز ۱۸ آذر با مقامات ارشد آمریکا در واشینگتن، دولت جو بایدن را از «جدول زمانی» ارتش اسرائیل برای حمله به اسرائیل آگاه کرد.

این مقام افزوده است که آمریکا قصد اسرائیل برای حمله نظامی به ایران را «وتو نکرد».

مقام‌های اسرائیلی نگران هستند که تلاش آمریکا برای احیای برجام منجر به توافق معیوب و ناقصی شود که به تهران اجازه دهد برنامه غنی‌سازی اتمی خود را سرعت ببخشد و ازین روی اختلافات جدیدی بین دولت‌های بایدن و بنت پدید آمده است.

دکمه بازگشت به بالا