اخبارحقوق بشر

۲۳ سازمان حقوق بشری خواستار آزادی فوری افرادی شدند که قصد ثبت شکایت علیه علی خامنه‌ای را داشتند

۲۳ سازمان حقوق بشری فعال در حوزه ایران با صدور بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواسته‌اند که از ایران بخواهد ضمن رعایت تعهدات بین‌المللی خود در حوزه حقوق بشر، به «بازداشت‌های خودسرانه پایان دهد».

در این بیانیه که در آستانه روز ۱۹ آذر، روز جهانی حقوق بشر منتشر شده است، همچنین از دولت ایران خواسته شده است که شرایط را برای فعالیت «تمامی مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران و وکلا» در ایران «بدون ترس از انتقام و عاری از هرگونه محدودیت» فراهم و تضمین کند.

امضاکنندگان این بیانیه همچنین خواستار آزادی فوری مهدی محمودیان، آرش کیخسروی و مصطفی نیلی، فعالان حقوق بشر شده‌اند و تاکید کرده‌اند بازداشت این سه شهروند مصداق «بازداشت‌ خودسرانه» و مغایر با میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

مصطفی نیلی، آرش کیخسروی و مهدی محمودیان در ۲۳ مرداد به همراه ۶ وکیل و فعال مدنی دیگر هنگام برگزاری جلسه در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی در تهران بازداشت شدند.

به نوشته آقایان نیلی، کیخسروی و محمودیان، زمانی که آنها قصد داشتند علیه علی خامنه‌ای، رییس جمهوری و وزیر بهداشت سابق و تعداد دیگری از مقام ها به خاطر خسارات مالی و جانی مردم ایران در دوران همه گیری ویروس کرونا شکایت کنند، بازداشت شدند و در سلول انفرادی حفاظت اطلاعات قوه قضاییه تحت فشار روحی و روانی قرار گرفتند.

این ۲۳ سازمان همچنین از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و کشورهای عضو شورای حقوق بشر خواستند که پرونده‌های خود را با دولت ایران “در بالاترین سطح مطرح کنند و آنها را برای حمایت از حقوق این وکلا و مدافعان حقوق بشر تحت فشار قرار دهند.”

دکمه بازگشت به بالا