اخبارتازه‌های سیاسی

تحریم دو مقام قضایی و یک بازجو خبرنگار ایران توسط پارلمان بریتانیا

پارلمان بریتانیا یک فهرست ۱۳ نفره از ناقضان حقوق بشر را مشمول تحریم کرد که در بین آن‌ها نام غلامرضا ضیایی، رییس سابق زندان اوین، علی قناعت‌کار، معاون دادستان تهران و بازپرس سابق دادسرای اوین، و علی رضوانی، بازجو-خبرنگار، نیز دیده می‌شود

مقامات رواندا که در پرونده نسل‌کشی این کشور دست داشتند و همچنین تعدادی از افراد دست مرتبط با آزار مسلمانان اویغور در چین نیز از دیگر افراد این فهرست هستند.

کریس برایانت، نماینده پارلمان بریتانیا، در سخنرانی ‌اش برای ارائه اسامی این فهرست ۱۳ نفره، از جمله به نازنین زاغری‌رتکلیف و انوشه آشوری، دو شهروند ایرانی-بریتانیایی زندانی در ایران، اشاره کرد.

او گفت: «از سال ۱۳۵۷ اقدامات ایران در بازداشت فراقانونی، شکنجه و بدرفتاری با اتباع خارجی و دوتابعیتی‌ها با هدف نفوذ بر سایر کشورها تشدید شده و گروگان‌گیری در حال تبدیل شده به جزئی نهادینه در سیاست خارجی‌اش است. ما این را به ویژه در مورد برخی از شهروندان خودمان، از جمله نازنین زاغری‌رتکلیف، دیده‌ایم»

کایلی مور-گیلبرت، پژوهشگر بریتانیایی‌استرالیایی که بیش از دو سال در ایران زندانی بود، در واکنش به اقدام پارلمان بریتانیا در توییتی نوشت: یک شروع است، اما بریتانیا باید گستره را وسیع‌تر از این کند.

دکمه بازگشت به بالا