اخبارتازه‌های سیاسی

موافقت مجلس سنای آمریکا با فروش تسلیحات به عربستان سعودی

طرح قانون ممنوعیت فروش موشک‌های پیشرفته هوا به هوا و موشک‌انداز و سلاح‌های پیشرفته دیگر، به عربستان در مجلس سنای امریکا رأی نیاورد.

این طرح که «رند پل» و «مایک لی»، دو نماینده جمهوری‌خواه سنا، و «برنی سندرز»، سناتور نزدیک به دموکرات‌ها، آن را با هدف جلوگیری از نهایی شدن قرارداد ۶۵۰ میلیون دلاری تسلیحاتی با عربستان مطرح کرده بودند، با ۳۰ رأی مثبت و۶۷ رأی منفی رد شد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: این تجهیزات برای دفاع در برابر حملات هوایی به ویژه برای مقابله با شبه‌نظامیان حوثی برای عربستان ضروری است.

قبل از شکست طرح قانون ممنوعیت فروش تسلیحات پیشرفته به عربستان، دفتر بودجه کاخ سفید اعلام کرده بود که با این طرح به‌شدت مخالف است و آن را موجب نقض تعهدات رئیس جمهوری آمریکا درباره حمایت از امنیت عربستان به عنوان یکی از شرکای آمریکا می‌داند به‌خصوص که حملات موشکی و پهپادی (شورشیان حوثی) به عربستان افزایش یافته است.

این قرارداد تسلیحاتی میان واشنگتن و ریاض، که به تأیید وزارت امور خارجه و کمیسیون‌های مربوطه در مجلس و سنای آمریکا رسیده شامل فروش ۵۹۶ خمپاره و ۲۸۰ موشک هوا به هوای میان برد مدل ام-۱۲۰ سی به عربستان است که برای اهداف دفاعی استفاده می‌شوند و نمی‌توان از آنها برای حمله به اهدافی روی زمین استفاده کرد.

گفتنی است این دومین قراداد تسلیحاتی واشنگتن با ریاض در دوره ریاست جمهوری بایدن است. نتایج یک تحقیق حاکی از این است که عربستان از منابع آمریکایی از ابتدای کودتای حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن حدود ۶۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا