اخبارتازه‌های سیاسی

اعمال تحریم‌های تازه از سوی آمریکا، واکنش ایران را برانگیخت

ایران نسبت به تحریم‌های تازه کاخ سفید واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران این تحریم‌های جدید را “در تضاد با جدیت و حسن نیت” خواند.

سعید خطیب‌زاده، در توئیترش نوشت، آمریکا حتی در میانه مذاکرات وین هم از اعمال تحریم علیه ایران دست بر نمی‌دارد.

آمریکا روز سه‌شنبه ۷ دسامبر و در بحبوحه از سرگیری مذاکرات احیای برجام، تحریم‌هایی را علیه مقامات و نهادهای مرتبط با جمهوری اسلامی اعمال کرد.

آخرین دور از مذاکرات وین که بعد از هفته‌ها وقفه آغاز شدريال به دلیل ارائه دو پیشنویس پیشنهادی ایران، فعلا بی‌نتیجه مانده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تحریم‌های هدفمند و جدید علیه چندین نهاد و مقام ایرانی و به دلیل آنچه که واشنگتن آن را «نقض فاحش حقوق بشر» در ایران می‌خواند، تنظیم و اعمال می‌شود.

در این فهرست منتشر شده، نام ۸ فرد و همچنین چهار نهاد ایرانی دیده می‌شود. وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکید کرده این اشخاص و موسسات در سرکوب معترضان ایرانی و همچنین نقض حقوق بشر نقش داشته‌اند. بر این اساس نیروی ضد تروریسم ایران موسوم به «نوپو»، زندان مرکزی اصفهان، زندان زاهدان و همچنین یگان ویژه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نهادهایی هستند که به فهرست تحریم‌های ایالات متحده اضافه شده‌اند.

در هفته های اخیر سرکوب خشن معترضان به بی آب در اصفهان انعکاس جهانی پیدا کرده بود. پیشتر سرکوب خشونت‌بار سوختبران بلوچ نیز به انتقادهای گسترده‌ای علیه حکومت ایران دامن زد.

این نخستین تحریم‌های اعمال شده علیه مقام‌های ایرانی در دولت جو بایدن به شمار نمی‌رود و در آخرین مورد، روز ۲۹ اکتبر وزارت خزانه‌داری این کشور چندین فرد و نهاد ایرانی را به دلیل ارتباط با برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران تحریم کرده بود.

دکمه بازگشت به بالا