اخبارتازه‌های سیاسی

مشاورت امنیت ملی کاخ سفید: مساله گروه‌های نیابتی ایران جدای از توافق هسته‌ای است

دیروز تصویری از روسای جمهوری آمریکا و روسیه منتشر شد که آنها را در حال مذاکره بصورت ویدیو کنفرانس نشان میداد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، بعدازظهر دیروز طی کنفرانسی مطبوعاتی به پرسش‌های خبرنگاران درباره این گفت‌وگوی مجازی و سوالهای مربوط به ایران پاسخ داد.

آقای سالیوان گفت اوکراین مساله اصلی مورد بحث در گفت‌وگوی تصویری روسای جمهوری ایالات متحده و روسیه بود. مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیرامون اهمیت این گفت‌وگو تاکید کرد هیچ جایگزینی برای گفت‌وگوی مستقیم رهبران وجود ندارد.

آقای سالیوان در ادامه به ارائه پاسخ به پرسشی درباره ایران پرداخت. او گفت بایدن و ولادیمیر پوتین در راستای حصول اطمینان نسبت به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به همکاری خود ادامه خواهند داد.

جیک سالیوان تاکید کرد: این حوزه‌ای است که آمریکا و روسیه می‌توانند به طور نزدیک با یکدیگر مشورت کرده تا مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شوند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی دیگر درباره نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی و اینکه آیا مساله گروه‌های نیابتی جدای از مساله توافق هسته‌ای است، پاسخ داد: در نبودن برجام نیز نیروهای نیابتی ایران در عراق، سوریه و یمن به پیشروی خود ادامه داده‌اند؛ اما رسیدگی به مساله گروه‌های نیابتی جدای از مساله توافق هسته‌ای است.

او گفت: هیچ چیز در مورد توافق هسته ای توانایی ایالات متحده را برای مقابله با گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی متوقف نمی کند و ما آماده انجام این کار هستیم.

جیک سالیوان در ارتباط با مذاکرات جاری میان ایران و قدرت‌های جهان در وین نیز گفت «توپ در زمین ایران است» و تهران لازم است در مذاکرات از خود جدیت نشان دهد.

دکمه بازگشت به بالا