اخبارتازه‌های سیاسی

آمریکا محموله‌های میلیون‌ دلاری تسلیحاتی و نفتی ایران را مصادره کرد

سالهاست که موضوع ارسال سلاح توسط حکومت ایران برای حوثی‌های یمن محل بحث است. دیروز سه‌شنبه ۱۶ آذرماه وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، «دو محموله بزرگ تسلیحاتی ارسالی سپاه پاسداران برای شبه‌نظامیان حوثی» که پیشتر توسط نیروی دریایی آمریکا در دریای عرب توقیف شده بودند را مصادره کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید٬ این محموله‌های تسلیحاتی که در نوامبر ۲۰۱۹ و فوریه سال گذشته توقیف شده بودند، شامل ۱۷۱ موشک زمین به هوا و هشت موشک ضد تانک، قطعات موشک کروز، قطعات موشک کروز ضد کشتی، اپتیک تسلیحات حرارتی و سایر اجزای موشک و هواپیماهای بدون سرنشین هستند.

در تاریخ ۸ بهمن پارسال کارشناسان سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت، تأکید کردند که نهادهایی تابع دولت ایران برای شبه نظامیان حوثی در یمن سلاح ارسال می‌کنند.

همچنین در سال ۹۵ خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی و غربی اعلام کرد تناوب ارسال جنگ‌افزار از ایران برای حوثی‌های یمن، از طریق دریای عمان، به‌طور چشم‌گیری افزایش پیدا کرده‌است. یک مقام ارشد ایران نیز به این خبرگزاری گفته تهران به «حمایت خود از حوثی‌ها افزوده‌است».

وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا همچنین از مصادره حدود ۱.۱ میلیون بشکه فرآورده‌های نفتی ایران خبر داده است. این فرآورده‌های نفتی از چهار نفتکش با پرچم خارجی در دریای عرب یا اطراف آن در مسیر ونزوئلا توقیف شده‌ بودند.

طبق گزارش وزارت دادگستری آمریکا، محموله‌های نفتی توقیف شده متعلق به ایران با حکم دادگاه به مبلغ بیش از ۲۶ میلیون دلار فروخته شده است که احتمالا تمامی یا بخشی از آن به حساب قربانیان تروریسم دولتی واریز خواهد شد.

دولت آمریکا در سال ۲۰۱۵ و با هدف پرداخت غرامت به افرادی که قربانی گروه‌های تروریستی و یا تروریسم دولتی شده‌اند، این صندوق را تاسیس کرد.

سپاه در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در فهرست گرووهای تروریستی آمریکا قرار گرفت.

دکمه بازگشت به بالا