اخبارتازه‌های سیاسی

قوه قضائیه تعداد بازداشتی‌های اعتراضات اصفهان را ۱۳۰ نفر اعلام کرد

ذبیح‌الله خدائیان، سخنگوی قوه قضائیه٬ تعداد بازداشت شدگان اعتراضات اصفهان را حدود ۱۳۰ نفر اعلام کرده است.

او در این رابطه گفت: «در این ماجرا نزدیک ۱۳۰ نفر بازداشت شده بودند و برایشان قرار صادر شده و برخی هم بلافاصله آزاد شدند.»

آقای خدائیان مدعی شد: «به جز افرادی که تیراندازی داشتند و جرم‌شان به نحوی که مخل امنیت است بقیه با قرار کفالت آزاد شدند یا در جریان آزادی هستند.»

اعتراض‌ها در اصفهان از نارضایتی کشاورزان نسبت به کم آبی و عدم تخصیص حق‌آبه شروع شد و آنها برای روزهای متوالی در بستر خشک زاینده‌رود تجمع کرده و چادر زدند.

رفته رفته شمار انبوهی از مردم اصفهان در روزهای جمعه به جمع کشاورزان معترض در بستر خشک زاینده‌رود پیوستند.  در تاریخ جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ یکی از گسترده ترین و در عین حال مسالمت آمیزترین اعتراضات مردمی در سالهای اخیر اتفاق افتاد و هزاران نفر با تجمع در بستر خشک زاینده رود در حمایت از کشاورزان اصفهان شعار سر دادند. شعارهایی که بتدریج رنگ و بوی سیاسی گرفت و اوج این شعارها و اعتراضات سیاسی زمانی بود که وقتی فردی در پشت بلندگو آرزوی سلامتی برای علی خامنه ای کرد، بلافاصله «هو» شدن رهبر جمهوری اسلامی توسط مردم را به دنبال داشت.

اعتراضات اصفهان در روزهای بعدی نیز ادامه یافت و سرانجام در روز جمعه، ۵ آذرماه، معترضان به بی‌آبی در اصفهان که به آتش زدن چادرهای کشاورزان در سحرگاه پنجشنبه اعتراض داشتند، با انتشار فراخوانی عمومی برای حضور مردم به خیابان آمدند و برخورد نیروهای امنیتی با آنان شدت گرفت.

بر اساس فیلم‌ها و گزارش‌هایی که در فضای مجازی منتشر شد، بسیجی‌ها و نیروهای انتظامی و امنیتی از ساعات ابتدایی آن روز، تلاش کرده‌اند تا با شلیک گاز اشک‌آور مردم را متفرق کنند؛ اما با تداوم حضور مردم در خیابان‌ها، تصاویری از نیروهای سازماندهی شده بسیج بر بستر خشک زاینده‌رود منتشر شد که آن‌ها را در حال آماده‌ شدن برای حمله نشان می‌داد.

حوالی عصر ۵ آذر ۱۴۰۰، تصاویر دیگری از شهروندان خون‌آلود و افرادی که در اثر شلیک مستقیم تفنگ ساچمه‌ای، گلوله یا ضربه مجروح شده بود، در فضای مجازی منتشر شد.

پس از نشر وسیع تصاویر حمله به مردم، حکومت برای اعمال سرکوب بیشتر و ایجاد فضای رعب و وحشت، اینترنت شهر اصفهان را قطع کرد و برای معترضان پیامک تهدید آمیز ارسال داشت.

در هفته بعد و پس از سرکوب خشونت‌بار اعتراضات مردمی، اصفهانی آرام ننشستند و برای برگزاری نماز و تظاهرات میلیونی در روز جمعه بعدی فراخوان دادند؛ اما از همان روز «فضای شدید امنیتی» در اصفهان برقرار شد و در ویدیوهای ارسال می شد حضور یگان ویژه را در خیابانها دید.

گفتنی است، میزان سرکوب و خشونت معترضان اصفهانی در روز ۵ آذر آنقدر بالا بود که سازمان حقوق‌ بشر ایران اعلام کرده است، حداقل ۴۰ نفر در اعتراض‌‌های اصفهان، دست‌کم یک چشم‌ خود را بر اساس اصابت گلوله ساچمه‌ای از دست داده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا