اخبارتازه‌های سیاسی

ایران می‌گوید بدون لغو تمام تحریم‌های ترامپ راهی برای احیای برجام وجود ندارد

در آستانه دور هشتم مذاکرات وین برای احیای برجام، ایران می‌گوید بدون لغو همه‌ی تحریم‌های اعمال شده در دوران ترامپ راهی برای احیای این توافق وجود ندارد.

رسانه های حکومتی ایران اظهاراتی از حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه این کشور را منتشر کرده اند که گفته است “در جریان شش دور قبلی مذاکرات برای طرف ایرانی کاملاً مشخص شد که آمریکا متوجه نشده که بدون لغو تمامی تحریم‌های غیرقانونی که بعد از خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای اعمال کرده است، راهی برای احیای برجام وجود ندارد”.

اظهارات وزیر خارجه ایران بخشی از متن مقاله وی برای روزنامه روسی کامرسنت چاپ مسکو است.

ایران خواهان رفع تحریم های غیرمرتبط با برجام از جمله تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تحریم آیت‌الله علی خامنه‌ای و دفتر رهبری و منصوبان وی است اما ایالات متحده گفته حاضر است صرفا تحریم هایی را که مانع اجرای توافق برجام می شود، رفع کند.

دور هفتم مذاکرات که به صورت غیرمستقیم میان ایران و آمریکا انجام می شود به تازگی در وین برگزار شده و طی آن ایران یک “متن پیشنهادی” برای رفع تحریم ها و اعمال محدودیت بر برنامه اتمی خود ارائه کرده است.

آلمان به عنوان یکی از کشورهای عضو مذاکرات احیای برجام این طرح را رد کرده و گفته فرصت زیادی برای نجات توافق هسته‌ای باقی نمانده است.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز گزارش داد که چینی‌ها هم پیشنهادات ایران را پذیرفتنی نمی‌دانند و تلاش کرده‌اند، آنها را متعادل‌تر کنند.

امروز همچنین وزیر امور خارجه ایران در پیامی اینستاگرامی، توضیح داده که انتظار جمهوری اسلامی این است که طرف‌های درگیر در مذاکره “با پیشنهادها و پاسخ‌های مشخص شامل لغو تحریم‌ها به وین آمده و دست از بازی مقصر نمایی بردارند”.

او تاکید کرده است: «ما مسیر دیپلماسی و مذاکره را در وین، در چارچوب منطق مذاکراتی و تفاهم دنبال خواهیم کرد.»

دکمه بازگشت به بالا