اخباراقتصادی

تورم سالانه مسکن در تهران به نزدیک ۵۲ درصد رسید

بر اساس اعلام بانک مرکزی ایران، نرخ تورم سالانه مسکن در تهران در آبان ماه امسال به ۵۱.۸ درصد رسیده است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین قیمت در یک سال منتهی به آبان ماه امسال در مقایسه با دوره مشابه سال قبل است .بر اساس اعلام این مرکز، قیمت مسکن در پایتخت در آبان ماه امسال در مقایسه با آبان ماه پارسال به بالای ۲۰ درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی ایران در گزارشی که اخیرا منتشر کرده قیمت متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران در ابان ماه را ۳۲ میلیون و ۹ هزار تومان اعلام کرده است.

منطقه یک تهران با قیمت هر متر ۷۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان گرانترین خانه‌های تهران را در خود جای داده‌اند.

تورم سالانه مسکن در تهران درحالی رشد چشم‌گیری داشته که به گفته  سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، بیش از ۲۰ درصد از خانه های خالی کشور با عدد حدود ۵۰۰ هزار واحد متعلق به استان تهران است.  بهرحال با وجود این تعداد از واحد خالی در پایتخت، اخیرا پدیده ای تحت عنوان  «پشت بام خوابی» در تهران توجه رسانه‌ها به خود جلب کرده است.

از دلایل اصلی افزایش قیمت‌ مسکن در ایران کمبود عرضه است؛ آمارها در ایران حکایت از آن دارند که تولید فعلی مسکن در ایران متناسب با نیاز بازار نیست که این به وضعیت کنونی دامن زده است. به غیر از کمبود عرضه، جهش تورم عمومی هم از جمله دلایل افزایش قیمت مسکن در سالهای اخیر بوده که به چند برابر شدن قیمت خانه در بسیاری از مناطق ایران منجر شده است. تحولات بازار مسکن در ایران در حالیست که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در این کشور طی چهار سال داده است.

دکمه بازگشت به بالا