اخبارتازه‌های سیاسی

سخنگوی وزارت خارجه ایران: ما چیزی کمتر از برجام نمی‌‌‌‌پذیریم

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری امروز خود درباره مذاکرات وین گفت: «توافق موقت در وین مطرح نیست.»

به گفته او بر اساس پیش‌نویس‌هایی که ایران در‌ وین برای رفع تحریم‌ها و چگونگی توقف اقداماتی جبرانی تهران ارائه کرده، چیزی به نام طرح گام به گام یا توافق موقت مطرح نیست و ایران چیزی کمتر از برجام نمی‌‌‌‌پذیرد و به چیزی بیشتر از برجام هم تعهد نمی‌‌‌‌دهد.

دور هفتم مذاکرات احیای برجام پس از چند ماه وقفه دوشنبه، هشتم آذر آغاز و روز جمعه ۱۲ آذر، بدون نتیجه متوقف شد.

گفته می‌شود پیشنهاد آمریکا در توافق موقت این است که ایران غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی را متوقف کند و در مقابل آمریکا بخشی از منابع مسدودشده ایران در کشورهای دیگر را آزاد کند و برخی تحریم‌ها هم برداشته شود. البته فقط تحریم کالاهای بشردوستانه.

البته گفته شده که طرح توافق موقت با ایران، طرحی موقت است و موضع دولت «جو بایدن» کماکان اصرار بر احیای کامل برجام دارد.

به گفته برخی از مقامات و تحلیلگران خارجی، ایده «توافق موقت» طرح «گام به گام» برای بازگشت و احیای برجام است. ایده‌ای که در دور قبلی مذاکرات وین در دولت روحانی هم به آن اشاره شده بود. اما مقامات ایرانی گفته بودند هدفشان مذاکره برای مذاکره نیست و خواستار احیای کامل و سریع برجام هستند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین تاکید کرد: الان وقت آن است که طرف‌‌‌‌های دیگر برجامی تصمیم بگیرند چه موضعی درباره رفع تحریم‌‌‌‌‌ها بگیرند.

دیروز نیز علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایتالیایی «آنسا» بار دیگر بر لغو کامل تحریم‌ها از سوی آمریکا به عنوان گام نخست برای بازگشت به برجام تاکیده است.

آقای کنی با وجود انتقاد شدید کشورهای غربی از پیشنهادهای ایران در دور هفتم مذاکرات وین تصریح کرد که «جمهوری اسلامی از خواسته‌های خود عقب‌نشینی نخواهد کرد».

دکمه بازگشت به بالا