اخبارتازه‌های سیاسی

ماکرون از همکاری با اروپا برای گشایش هیات دیپلماتیک مشترک در افغانستان خبر داد

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه می‌گوید که چندین کشور اروپایی در بارۀ ایجاد یک ماموریت مشترک دیپلوماتیک در افغانستان کار می‌کنند.

رئیس جمهوری فرانسه گفت که به یک سازمان بین چند کشور اروپایی فکر می‌کنند، یک موقعیت مشترک که به گفتۀ او سفیران شان در آنجا حضور داشته باشند.

به گزارش رویترز،‌ کشورهای غربی درحال دست و چنجه نرم کردن در مورد “چگونگی” تعامل با طالبان پس از تسلط آنها بر افغانستان در ماه اوت و خروج نیروهای تحت رهبری آمریکا از این کشور هستند.

پس از به قدرت رسیدن طالبان و تصرف کابل، آمریکا و کشورهای غربی سفارت‌هایشان را در افغانستان بستند و دیپلمات‌هایشان را از این کشور خارج کردند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در “دوحه” قبل از سفر به “جده” به خبرنگاران گفت: ما به نهادی میان چندین کشورهای اروپایی فکر می‌کنیم؛ یک مکان مشترک برای چندین کشور اروپایی که به سفیران ما این امکان را بدهد که در افغانستان حاضر شوند.

آمریکا، کشورهای اروپایی و سایرین تمایلی برای به رسمیت شناختن طالبان ندارند و آن‌ها را متهم به “عقب نشینی” از تعهدات سیاسی، قومیتی، حمایت از حقوق زنان و اقلیت‌ها می‌کنند.

طالبان سپتامبر گذشته از تمامی کشورهای جهان درخواست کرد که سفارتخانه‌های خود را بازگشایی کنند.

ماکرون توضیح داد: این اقدامی متفاوت از به رسمیت شناختن سیاسی یا گفت‌وگوی سیاسی با طالبان است. ما به محض اینکه بتوانیم چنین نهادی را تاسیس کنیم، نمایندگی در افغانستان خواهیم داشت.

به تازگی اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده که می‌تواند به‌زودی یک هیات مرتبط با مسائل افغانستان را تاسیس کند.

اتحادیه اروپا می‌گوید که حکومت کنونی را به رسمیت نمی‌شناسد، اما به افغانستان برای جلوگیری از سقوط اقتصادی و اجتماعی کمک می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا