اخباراقتصادی

بی‌نتیجه ماندن مذاکرات وین، قیمت دلار در ایران را افزایش داد

قیمت دلار در بازار ارز ایران امروز شنبه و یک روز پس از پایان بی‌نتیجه مذاکرات وین، یکبار دیگر افزایش یافت و به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید.

در روزهای اخیر و همزمان با مذاکرات وین، رسانه‌های ایران از کاهش و سپس اندکی افزایش قیمت دلار خبر داده بودند.

با این حال وبسایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، شامگاه جمعه افزایش قیمت دلار را «یک نقشه کاملا طراحی شده» خواند و آن را به «کانون‌های ارزی در چند کشور خارجی همسایه» و «عناصری در داخل با هدف سوداگری» نسبت داد.

خبرگزاری ایرنا نیز در گزارشی نوشته بود: «دلالان و سفته‌بازان، با هدف کسب منفعت، و دشمنان با هدف تضعیف اقتصادی ایران، سود خود را در انتشار اخبار جعلی عدم چشم‌انداز روشن مذاکرات می‌بینند.»

خبرگزاری تسنیم دو روز پیش در گزارشی نوشت که بودجه سال ۱۴۰۱ با در نظر گرفتن احتمال لغو نشدن تحریم‌ها تدوین شده و دولت با در نظر گرفتن ادامه تحریم‌ها، میزان فروش نفت را یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه با قیمت هر بشکه ۶۰ دلار و نرخ تسعیر ارز را ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته است.

افزایش شدید قیمت دلار مدتی پیش از خروج آمریکا از برجام در سال ۹۷ آغاز شد و قیمت آن در سه سال گذشته حدود ۱۰ برابر شده است.

در گزارش سازمان برنامه و بودجه که اواخر دولت حسن روحانی تهیه شده بود و اصالت آن مورد تایید قرار گرفت: هشدار داده شد که در صورت ادامه تحریم‌ها، قیمت هر دلار آمریکا در شش سال آینده به حدود ۲۸۵ هزار تومان خواهد رسید.

دکمه بازگشت به بالا