اخباراقتصادی

افزایش شدید فقر در ایران کار را به سرقت گسترده دریچه‌های فلزی فاضلاب رساند

شرکت فاضلاب تهران به نقل از پیمانکاران این شرکت از “سرقت ۸۰ تا ۹۰ درصدی” ورق‌های اجرای پروژه طرح فاضلاب پایتخت خبر داده و گفته پیمانکاران مجبور به خریداری مجدد این اقلام از بازار هستند.

مسعودرضا ثامنی، معاون شرکت فاضلاب تهران گفته: “حجم قابل توجهی از تجهیزات پیمانکاران مورد سرقت قرار می‌گیرد و همین مساله موجب شده که در تمام مناطق نگهبانان به صورت شبانه‌روزی حاضر باشند اما باز هم شاهدیم که با وجود نگهبان سرقت‌ها صورت می‌گیرد.”

با گسترش فقر در ایران، طی سالهای اخیر سرقت تجهیزات فاضلاب در ایران افزایش یافته و این اقلام در بازار به راحتی یافت می‌شوند؛ پیمانکاران می‌گویند تمامی تجهیزات سرقتی قابل ردیابی است ولی پلیس برخوردی با سارقان نمی‌کند.

جنس دریچه‌های فاضلاب عموما چدنی است اما با افزایش سرقت‌ها دریچه‌های بتنی جایگزین آنها می‌شوند؛ گفته شده سارقان حتی درچه‌های بتنی را هم به سرقت می‌برند “تا از آرماتورهای درون بتن استفاده کرده و بفروشند.”

آقای ثامنی گفته: “ممکن است در یک منطقه در طول یک سال چند هزار دریچه سرقت شود که این مساله در غرب تهران اکنون اوضاع وحشتناکی پیدا کرده است.”

نتایج جدیدترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا، نشان می دهد حدود ۵۹ درصد ایرانیان امیدی به بهبود وضعیت ایران در سال آینده ندارند.

اخیرا مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی می‌گوید خط فقر در ایران در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ از ۹۵۰ هزار تومان به ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش ایسنا مطالعه موسسه عالی پژوهش نشان می‌دهد که در دوره سه ساله ۹۶ تا ۹۹ جمعیت زیر خط فقر ایران بیش از دو برابر شده است.

همچنین طبق آمار رسمی منتشر شده در گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک سوم مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا