اخباراقتصادی

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران: سوریه واردات قطعات خودروهای ایرانی را ممنوع کرده است

عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، اعلام کرد که با وجود سرمایه‌گذاری خودروسازان ایرانی در سوریه، این کشور واردات قطعات خودروهای ایرانی را ممنوع کرده و قرار است وزیر صنعت برای حل این مشکل به دمشق سفر کند. سایپا و ایران خودرو در سوریه کارخانه دارند.

او هشدار داد که در صورت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ممکن است بر سر برخی روابط تجاری ایران با این کشور مانع ایجاد شود.

به تازگی یک منبع بلندپایه در دبیرخانه اتحادیه عرب تأکید کرده است که در نشست آتی سران اتحادیه عرب در الجزایر که در مارس آینده برگزار می‌شود، سوریه کرسی خود در اتحادیه عرب را بازخواهد یافت.

گفته می شود دیپلمات‌های مصری و اماراتی تماس‌های گسترده‌ای با کشورهای عربی مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب داشته‌اند تا در جریان شرط‌های آنها برای موافقت با این طرح قرار گیرند.

امروز شرکت هواپیمایی سوریه‌ای «اجنحة الشام» نیز اعلام کرد که پروازهایش به پایتخت امارات را از سر گرفته است.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ادامه داد: قرار است نمایشگاه توانمندی‌های ایران در سوریه از ۸ تا ۱۲ آذر در دمشق با حضور رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران افتتاح شود و مقام‌های ایران اعلام کرده‌اند که در این سفر درباره مشکلات تجارت دو کشور مذاکره خواهد شد.

علیرضا پیمان پاک، رییس سازمان توسعه تجارت ایران، نیز ۳۰ آبان گفته بود در ماه‌های اخیر سوریه ورود لوازم یدکی ایران به این کشور را ممنوع کرده است.

به گفته ناظران جمهوری اسلامی علی‌رغم هزینه‌کردهای کلان در سوریه برای نگهداشتن بشار اسد در دمشق که با دستور علی خامنه‌ای و ماموریت قاسم سلیمان آغاز شد، از اقتصاد سوریه سهمی نبرده است و برندگان واقعی میدان سوریه کشورهایی چون روسیه و ترکیه بوده اند.

دکمه بازگشت به بالا