اخبارتازه‌های سیاسی

بازتاب اعتراضات اصفهان در وبسایت های خبری جهان و منطقه

اعتراضات اصفهان و سرکوب خشونت بار معترضان در رسانه‌های خبری جهان بازتاب هایی متفاوتی داشته است، از جمله نیویورک تایمز در گزارشی به سرکوب اعتراضات علیه کمبود فزاینده آب پرداخت و نوشت این سرکوب پس از آن اتفاق افتاد که اعتراضات دست‌کم به یک شهر دیگر سرایت کرد و تظاهراتی بزرگ در روز جمعه آغاز شد.

نیویورک تایمز از قول یک کشاورز معترض اصفهانی که این نشریه با او تلفنی گفت‌وگو کرده، نوشته است ماموران او و دیگر معترضان را مورد ضرب و شتم قرار دادند، به روی آنها آتش گشودند، و ده‌ها کشاورز معترض به شدت زخمی شدند.

فاکس‌نیوز نیز با اشاره به اعتراضات هفته گذشته کشاورزان اصفهان در بستر زاینده‌رود، نوشت اعتراض هزاران نفر در ایران نسبت به خشک شدن رودخانه‌ای که پس از تغییر مسیر آب آن به کارخانه‌های متعلق به سپاه پاسداران خشک شده بود، با سرکوب پلیس به خشونت کشیده شد.

خبرگزاری عرب‌نیوز به انتقاد «کمیته بریتانیایی برای آزادی ایران» از سرکوب معترضان در اصفهان اشاره کرده و با بیان این که «مردم ایران به طور نظام‌مند از اساسی‌ترین حقوق خود محروم شده‌اند»، نوشته است این کمیته که شامل مقام‌های فعلی و سابق در دولت و پارلمان بریتانیا است از « اتحادیه اروپا، بریتانیا و سازمان ملل می‌خواهند تحریم‌هایی را علیه رژیم ایران اعمال کنند.»

وب‌سایت انگلیسی صدای آمریکا هم با اشاره به شلیک نیروهای امنیتی به «معترضان آب» و با انعکاس ویدئوهایی از سرکوب معترضان نوشت نیروهای امنیتی ایران در شهر اصفهان به سوی معترضان گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای شلیک کرده‌اند. کنشگران می‌گویند که این خشونت‌آمیزترین سرکوب مخالفان در ایران توسط حکومت از تیر ماه گذشته بوده است.

جروزالم پست اسرائیل در گزارشی با عنوان «رژیم ایران معترضان را در شهر مرکزی اصفهان کشت»، نوشت اصفهان سومین شهر بزرگ ایران در هفته‌های اخیر شاهد تظاهرات اعتراضی نسبت به کمبود آب بوده و صدها معترض در خیابان‌ها حضور داشته‌اند.

همچنین خبرگزاری العین امارات با اشاره به گزارش‌های داخلی ایران از ادامه درگیری بین نیروهای امنیتی با مردم معترض اصفهان و کشته شدن ۳ نفر خبر داده است.

سایت العربیه در مورد اعتراضات اصفهان اینگونه تیتر زده است: ادامه اعتراضات در اصفهان؛ دستگیری ۱۲۰ نفر و احتمال کشته‌شدن ۳ معترض.

دکمه بازگشت به بالا