اخبارتازه‌های سیاسی

واشنگتن: در صورت سوءاستفاده تهران از مذاکرات وین فشار را تشدید می‌کنیم

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، می‌گوید اگر ایران بخواهد از مذاکرات احیای برجام به‌عنوان پوشش و بهانه‌ای برای تسریع برنامه اتمی خود استفاده کند، واشنگتن و متحدان آن فشار بر تهران را افزایش خواهند داد.

آقای مالی گفته است: اگر ایران فکر می‌کند که می‌تواند از این زمان برای ایجاد اهرم‌های نفوذ بیشتر استفاده کند و سپس به میز مذاکره بازگردد و بگوید که چیز بهتری می‌خواهد، کار به این سادگی نخواهد بود. ما و شرکای ما  فریب این کار را نمی‌خوریم.

رابرت مالی در ادامه این مصاحبه خود با شبکه بی بی سی گفته است، اگر رویکرد ایران این باشد که سعی کند از مذاکرات به عنوان پوششی برای تسریع در توسعه برنامه هسته‌ای خود استفاده کند و همزمان راه تعلل در مذاکرات را در پیش بگیرد، باید به گونه‌ای پاسخ دهیم که ترجیح ما نیست.

نماینده آمریکا در امور ایران تصریح کرد، در آن صورت، هیچ کس نباید تعجب کند اگر در آن مقطع فشارها بر ایران افزایش یابد.

رابرت مالی در ادامه گفت، امیدواریم که به آن نقطه نرسیم، اما اگر به این نتیجه رسیدیم، فشارها باید افزایش یابد تا این پیام به ایران ارسال شود که راهی که انتخاب کرده اشتباه است.

همزمان با نزدیک شدن به دور جدید مذاکرات وین، امروز روزنامه رسمی دولت ایران در مطلبی نوشت که یکی از نقاط اختلاف برانگیز در مذاکرات وین مسئله تحریم ها است و چنانچه واشنگتن رویکرد خود نسبت رفع تحریم ها و تحمیل فشار حداکثری علیه ایران را تغییر ندهد، نمی توان نسبت به آینده مذاکرات خوش بین بود.

گفتنی است پیشتر ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام تهدید کرده بود که درصورت شکست مذاکرات با ایران، نیروهای ارتش آمریکا برای یک گزینه نظامی بالقوه آماده‌اند و فرماندهی مرکزی در این زمینه طرح‌های مختلفی دارد که اگر دستور صادر شود، می‌تواند آن‌ها را اجرا کند.

دکمه بازگشت به بالا