اخبارتازه‌های سیاسی

وزارت خارجه آمریکا نسبت به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان ابراز نگرانی کرد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نسبت به سرکوب خشونت‌بار اعتراضات در اصفهان ابراز نگرانی کرد.

آقای پرایس با انتشار توییتی، ضمن ابراز «نگرانی عمیق بخاطر سرکوب خشونت‌بار معترضان مسالمت‌جو در اصفهان» نوشت: «مردم ایران حق دارند یاس‌شان را بیان کنند و دولت‌شان را پاسخگو بدانند.»

اعتراضات به عدم تخصیص حق‌آبه و سیاست‌های مدیریت آب که منجر به بی‌آبی و خشک شدن زاینده‌رود شده است، دست‌کم ۱۷ روز است که در اصفهان جریان دارد.

فرمانده یگان‌های ویژه ناجا گفته ۶۷ تن دستگیر شده‌اند.

پیش ازین مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا در واکنش به اعتراضات اصفهان در توییتر خود نوشت: «یک سال پیش، رژیم ایران بیش از هزار و پانصد معترض را کشت. امروز در اصفهان، لات‌های خامه‌ای یک بار دیگر ایرانیان را به جرم تشنه بودن با قساوت تمام با تیر زدند. برای تشویق مردم ایران: آمریکایی‌ها با شما هستند.»

درحالی که ویدئوهای منتشر شده، آشکارا از خشونت مأموران امنیتی و انتظامی در سرکوب اعتراضات روز جمعه اصفهان روایت می‌کند محمدرضا میرحیدری، فرمانده نیروی انتظامی اصفهان گفته است که «با کمترین هزینه این عملیات را اداره کردیم» اما «متأسفانه تعدادی از همکاران ما مجروح شدند» و «مردم هم دچار جراحات سطحی شدند.»

رسانه‌های حکومتی ایران تلاش دارند تا اعتراضات اصفهان را به «اراذل و اوباش» منتسب کنند و روزنامه کیهان نیز روز شنبه با اشاره به اینکه اعتراضات اصفهان یادآور اعتراضات مردمی سال ۱۳۹۸ است، معترضان به کم‌آبی در اصفهان را «اراذل و اوباش» و «عناصر فرصت‌طلب» خواند و نوشت: «فعال شدن دیگر باره این آشوبگران مستلزم برخورد انتظامی و قضایی قاطعانه‌تری است آنچنانکه دشمن دیگر خیال تخریب و اغتشاش را در سر راه ندهد.»

مقام‌های نظامی و حکومتی در ایران در حالی  “اغتشاشگران و نفوذ دشمن” را مسئول اعتراضات اصفهان معرفی می‌کنند که به گفته شاهدان عینی و همچنین در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند، به وضوح دیده می‌شود که نیروهای امنیتی و نظامی اقدام به آتش زدن چادر کشاورزان تحصن‌کننده کرده و به روی مردم تیراندازی کرده‌اند.

اختلال شدید در اینترنت ایران به نگرانی‌ها درباره سرکوب جمهوری اسلامی در اصفهان افزوده است. قطع اینترنت و یا کاهش دادن سرعت آن روش رایج مقامات جمهوری اسلامی در مواقع سرکوب اعتراضات بوده است و اکنون اطلاعات دقیقی از تعداد مجروحان، کشته شدگان احتمالی و همچنین وضعیت بازداشت‌شدگان در اعتراضات مدنی مردم اصفهان وجود ندارد.

دکمه بازگشت به بالا