جهان

دعوت بایدن از ۱۱۰ کشور برای “نشست دموکراسی”

رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا ۱۱۰ کشور را برای نشستی پیرامون مبارزه با حکومت‌های اقتدارگرا دعوت کرده است. در “نشست دموکراسی” نه تنها از چین و روسیه، بلکه از عمده متحدان منطقه‌ای آمریکا بجز اسرائیل و عراق دعوت نشده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای روزهای ۹ و ۱۰ دسامبر ۱۱۰ کشور را به یک نشست مجازی دعوت کرد. کاخ سفید از تایوان خواسته تا در این نشست شرکت کند، اما چین، روسیه و ترکیه در میان مدعوین حضور ندارند.

در فهرست مهمانان کاخ سفید، از ایران، مصر، عربستان، اردن، قطر و امارات نیز نامی دیده نمی شود.

کاخ سفید اعلام کرد اجلاس دموکراسی درباره مقابله با حکومت‌های اقتدارگرا، مبارزه با فساد و به منظور ارتقای حقوق بشر برگزار می‌شود.

هفته گذشته قطعنامه‌ای که به پیشنهاد کانادا علیه نقض گسترده حقوق بشر در ایران تهیه شده و در آخرین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به کمیته سوم این سازمان ارائه شده بود، با ۷۹ رأی موافق در برابر ۳۰ رأی مخالف و ۷۱ رأی ممتنع به تصویب رسید.

در این قطعنامه نسبت به موارد گوناگون نقض حقوق بشر توسط حکومت ایران اعتراض شده است؛ از جمله استفاده گسترده از حکم اعدام حتی برای افراد زیر ۱۸ سال، بازداشت‌های خودسرانه، محرومیت زندانیان از دسترسی به خدمات پزشکی، بدرفتاری با زندانیان در زندان اوین، آزار و اذیت مدافعان حقوق بشر، استفاده از شکنجه برای گرفتن اعتراف و مرگ‌های مشکوک زندانیان.

دکمه بازگشت به بالا