حقوق بشر

هشدار عفو بین‌الملل درباره خطر اعدام علی یونسی و امیرحسین مرادی

سازمان عفو بین‌الملل نسبت به خطر اعدام دو دانشجوی نخبه‌ی زندانی در ایران، علی یونسی و امیرحسین مرادی هشدار داد. این دو دانشجوی از بهار سال گذشته در زندان هستند و به فساد فی‌الارض متهم شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار نامه سرگشاده به محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه خواستار اقدام فوری برای دو دانشجوی زندانی در ایران شد. این دو دانشجوی نخبه از بهار سال ۱۳۹۹ در بند ۲۰۹ اوین زندانی هستند و در خطر محکوم شدن به اعدام قرار دارند.

در این نامه آمده که این دو جوان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به مدت ۶۰ روز در سلول انفرادی نگهداری شده‌اند تا از آنها اعترافات اجباری گرفته شود.

به گزارش عفو بین‌الملل علی یونسی به خانواده‌اش اطلاع داده است که به دلیل ضرب و شتم به چشم چپ او آسیب وارد شده اما از دریافت خدمات پزشکی محروم بوده است. او همچنین گفته چراغ سلول‌اش ۲۴ ساعت روشن بوده و او هیچ درکی از شب و روز نداشته و همین باعث پریشانی روحی و درد در ناحیه سر و چشم او شده است.

امیرحسین مرادی نیز از ضرب و شتم شدید خود هنگام بازداشت خبر داده است.

این دو دانشجوی نخبه در فروردین ۱۳۹۹ بازداشت شدند. شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران سه ماه بعد اتهامات آنها را “فساد فی‌الأرض” و “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” اعلام کرد. تنها فساد فی‌الأرض می‌تواند حکم اعدام داشته باشد.

محسنی اژه‌ای سخنگوی وقت قوه قضاییه این دو دانشجو را به ارتباط با سازمان مجاهدین خلق متهم کرد؛ اتهامی که ظاهرا تنها به دلیل نسبت خانوادگی آنها با اعضای این سازمان به آنها زده شده است.

اخیرا علی خامنه‌ای تشویق جوانان به ترک کشور را «خیانت» دانسته است.

دکمه بازگشت به بالا