ایران

تحمیل روزانه یک میلیون دلار هزینه‌کرد برای دولت به علت تاخیر در تخلیه کشتی‌ها

به گزارش ایسنا، اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی ضمن اشاره به اینکه افزایش واردات توسط بخش دولتی، به حمل و نقل داخلی فشار زیادی وارد کرده است، گفته: این حجم از واردات موجب شده تا روزانه یک میلیون دلار هزینه دموراژ به اقتصاد کشور تحمیل شود و با توجه به اینکه ۸۰ درصد این کشتی ها متعلق به شرکت‌های دولتی است هزینه دموراژ آنها نیز از خزانه دولت پرداخت می شود.

بر اساس اعلام اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران؛  به طور متوسط ۲۵ کشتی در لنگرگاه بندر امام در انتظار تخلیه بار هستند که ۸۰ درصد این کشتی‌ها متعلق به شرکت‌های دولتی است.

ایسنا علت اصلی انتظار کشتی‌ها برای تخلیه محموله‌ها را امکانات محدود بندر امام، افزایش حجم ورودی کشتی‌ها به دلیل تشدید نیاز کشور به کالاهای اساسی با توجه به خشکسالی و عدم تخصیص به موقع ارز دانسته است.

هر چند با توجه به شرایط اقلیمی نیاز به واردات کالاهای اساسی افزایش یافته اما نکته قابل تامل این است که این حجم از واردات کالا از یک سو فشار زیادی به حمل و نقل داخلی کشور وارد کرده و در نهایت منجر به تاخیر در حمل کالا و تحویل آن به مشتریان می‌شود. از سوی دیگر موجب شده تا روزانه یک میلیون دلار هزینه دموراژ به اقتصاد کشور تحمیل شود و با توجه به اینکه ۸۰ درصد این کشتی‌ها متعلق به شرکتهای دولتی است هزینه دموراژ آنها نیز از خزانه دولت پرداخت می شود.

گفتنی است برخی از این کشتی ها که متعلق به بخش دولتی هستند بیش از ۳ ماه است که در لنگرگاه بندر امام متوقف هستند که به هر کدام از آنها تاکنون حدود ۲ میلیون دلار دموراژ تعلق گرفته است و این هزینه باید از خزانه دولت پرداخت شود.

دکمه بازگشت به بالا