ایران

وزیر دفاع اسرائیل: ایران چابهار و قشم را انبار پهپادهای نظامی کرده است

امروز وزیر دفاع اسرائیل ایران را متهم کرد، از پایگاه‌هایی در چابهار و قشم حمله دریایی انجام می‌دهد و در این دو جزیره پهپادهای نظامی انبار شده‌اند.

بنی گانتس در سخنرانی خود در یک کنفرانس امنیتی در دانشگاهی در هرتزلیا که از تلویزیون پخش شد، گفت این اولین بار است که این موضوع فاش می‌شود.

به گزارش هاآرتص، وزیر دفاع در این سخنرانی ایران را متهم کرد که در صدد بوده است، با استفاده از پهپاد، مواد منفجره را از سوریه به گروه‌های مورد حمایت خود در کرانه باختری رود اردن برساند.

وزیر دفاع اسرائیل گفت که این اقدام در سال ۲۰۱۸ صورت گرفت؛ اما اسرائیل پهپادها را رهگیری و منهدم کرد.

بنی گانتس اواخر شهریور امسال نیز گفت حکومت ایران در پایگاه هوایی کاشان «نحوه استفاده و هدایت پهپادها» را به گروه‌های نیابتی خود آموزش می‌دهد و این پایگاه «نقطه کلیدی در صدور تروریسم هوایی ایران به منطقه است».

اخیرا مقام‌های آمریکا گفته اند که ایران در حمله پهپادی به پایگاه نظامی این کشور در جنوب سوریه دست داشته است.

حوثی ها مورد حمایت ایران در یمن نیز، برای حملات‌شان از پهپادهایی استفاده می کنند که مشابه به پهپادهای ایرانی نوع ابابیل گزارش شده است.

همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داده است که پهپادهایی که در حمله به اقامتگاه نخست‌وزیر عراق استفاده شده‌اند، ساخت ایران بودند.

گفتنی است تمرکز اسرائیل بر توان ایران در پیشبرد صنایع پهپادی‌اش در کاشان پس از آن بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، اواخر خرداد امسال گفت در حالی که اسرائیل مشغول جنگ در غزه بود، ایران یک پهپاد «انتحاری» را از سوریه یا عراق وارد آسمان اسرائیل کرد. وی بال یک پهپاد را نیز نشان داد.

اندکی پس از آن اظهارات بنیامین نتانیاهو، روزنامه بریتانیایی «گاردین» از وقوع یک آتش‌سوزی در محوطه صنایع تولید پهپادی «هسا» در اصفهان خبر داد و بعید ندانست که این «حریق» ادامه نبرد پنهان بین دو دشمن سرسخت منطقه‌ای و در نتیجه یک انفجار منتسب به اسرائیل باشد.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، نیز روز ۲۹ آبان به حکومت ایران درباره «استفاده خطرناک» از پهپادها در منطقه هشدار داد و گفت حکومت ایران نباید توهم داشته باشد که می‌تواند روابط ایالات متحده و کشورهای منطقه را مختل کند.

دکمه بازگشت به بالا