ایران

یک قتل دیگر در زندانهای ایران؛ امیرحسین حاتمی در زندان تهران بزرگ «به قتل رسیده است»

وکیل امیرحسین حاتمی، جوان ایلامی که مهر امسال بر اثر «ضرب و شتم ماموران نیروی انتظامی» در زندان «تهران بزرگ» جان باخت، می‌گوید شواهد نشان می‌دهد که آقای حاتمی «به قتل رسیده است».

علی مجتهدزاده شامگاه دیروز، ۳۰ آبان در جریان گفت‌وگویی در کلاب‌هوس، این موضوع را مطرح کرد و گفت قوه قضاییه علت مرگ این زندانی را «برق‌گرفتگی» اعلام کرده است؛ ولی «ما فوت امیرحسین حاتمی را قتل می‌دانیم».

به گفته این وکیل، قتل این زندانی «کار یک نفر نیست» و در این باره از «رئیس سابق سازمان زندان‌ها، رئیس زندان و افسر نگهبان شکایت» شده است.

امیرحسین حاتمی، جوان ۲۲ ساله ایلامی که در یکی از بازارهای تهران مشغول به‌کار بوده، اواخر تابستان امسال در پی درگیری با فرد دیگری بازداشت و به زندان فشافویه (تهران بزرگ) منتقل شد، اما چند روز بعد اعلام شد که او در زندان جان باخته است.

با وجود این که مراجع قانونی در همان زمان دلیل مرگ آقای حاتمی را «ایست قلبی» عنوان کردند، اما خانواده او با تایید سلامت کامل او پیش از بازداشت گفته بودند که آثار ضرب و جرح را بر پیکر او مشاهده کرده‌اند.

در همین حال احمدرضا حائری، فعال سیاسی در واکنش به اعلام دلیل مرگ امیرحسین حاتمی به دلیل برق‌گرفتگی در توییتی گفته است که «بازبینی فیلم دوربین‌های مداربسته زندان تهران بزرگ برای یافتن قاتلین امیرحسین حاتمی و سپردن آنها به دست قانون کفایت می‌کند».

در روزهای گذشته، اعضای خانواده و همشهریان امیرحسین حاتمی با تجمع مقابل این زندان، خواستار پاسخ‌گویی مسئولان درباره مرگ مشکوک او شده بودند.

مرگ زندانیان به دلیل شکنجه یا به دلایلی که هرگز اعلام نمی‌شود در زندان‌های جمهوری اسلامی بسیار سابقه دارد، که برای نمونه می توان به این اسامی اشاره کرد: هدی صابر؛ پژوهشگر، روزنامه‌نگار، فعّال ملی مذهبی. ستار بهشتی؛ کارگر و وبلاگ‌نویس؛ کاووس سیدامامی، فعال محیط زیست و دکترای جامعه‌شناسی؛علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی ۲۱ ساله؛ سینا قنبری جوان ۲۳ ساله دستگیرشده؛ وحید حیدری جوان ۲۳ ساله اهل اراک؛ سارو قهرمانی جوان ۲۴ ساله اهل سنندج؛ کیانوش زندی جوان ۲۴ ساله اهل سنندج؛ سید شهاب الدین ابطحی زاده جوان ۲۰ ساله اهل اراک؛ مریم (فروزان) جعفرپور؛ مصطفی صالحی ۳۰ ساله و شاهین ناصری از شاهدان شکنجه نوید افکاری.

دکمه بازگشت به بالا