ایران

آمریکا به اسرائیل هشدار داد که حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران نتیجه عکس دارد

در آستانه دور ششم مذاکرات احیای برجام که روز هشتم آذرماه در وین برگزار خواهد شد، آمریکا در تلاش است تا صحنه سیاسی و نظامی را آرام نگاه دارد. آمریکا معتقد است که برجام اگر در مدت زمان کوتاهی احیا نشود، دیگر ارزش فنی خود را از دست می‌دهد و دور جدید مذاکرات، به نوعی، آخرین تلاش‌ها برای بازگشت به نقطه‌ای است که ایران و قدرت‌های جهانی به تعهداتشان تا حدودی عمل می‌کردند.

به تازگی نیویورک تایمز گزارش داده است که مقام‌های آمریکایی به اسرائیل هشدار داده‌اند که حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران «غیرسازنده» است و تهران را تشویق می‌کند تا به توسعه برنامه هسته‌ای خود شتاب دهد.

در این گزارش به نقل از مقام‌هایی که از محتوای مذاکرات میان آمریکا و اسرائیل مطلع بودند نقل شده است که اسرائیلی‌ها این هشدار را رد کرده و گفته‌اند که قصد ندارند استراتژی خود در قبال ایران را تغییر دهند.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده هشدار داده که حملات اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران ممکن است «از نظر تاکتیکی رضایت‌بخش» باشد، اما ایران توانسته غنی‌سازی را از سر بگیرد و به جای سانتریفیوژهای آسیب‌دیده، ماشین‌های جدیدتری نصب ‌کند که می‌توانند اورانیوم را سریع‌تر غنی‌سازی کنند.

اشاره مقام‌های آمریکایی به چهار انفجار در تأسیسات هسته‌ای ایران و ترور محسن فخری‌زاده کارشناس ارشد هسته‌ای ایران توسط مأموران موساد است. اسرائیل به صورت رسمی مسئولیت این حملات را نپذیرفته ولی مقام‌های ایرانی و تحلیلگران می‌گویند این حملات در اورشلیم برنامه‌ریزی شده است.

یکروز قبل از این گزارش، وزیر دفاع اسرائیل گفته بود از توافقی که «ایران را در برنامه هسته‌ای به عقب براند و از طریق اعمال نظارت موثرتر بر سایت‌های اتمی‌اش، این توانمندی را از ایران سلب کند»، حمایت می‌کند.

او همچنین پیشنهاد کرده است که ارتش اسرائیل «توانمندی نظامی مستقل را برای خنثی کردن برنامه اتمی ایران، حفظ کند»، زیرا این موضوع «یک ضروررت است».

دکمه بازگشت به بالا