ایران

کیفرخواست حبیب اسیود رهبر گروه “الاحوازیه” ابلاغ شد

قوه قضاییه از ابلاغ کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران برای “حبیب فرج‌الله چعب” ملقب به حبیب اسیود رهبر گروه “الاحوازیه” خبر داد.

به گزارش ایسنا، مرکز رسانه قوه قضاییه ضمن انتشار این خبر اعلام کرد: آقای اسیود در جریان جلسه ابلاغ کیفرخواست، خود را کارمند اداره کار سوئد و دارای تابعیت سوئد معرفی کرده است.

بر اساس کیفرخواست صادره، اتهام او اداره و سرگروهی گروهی به نام «حرکه النضال العربی لتحریرالاحواز» و طراحی و اجرای عملیات‌های بمب‌گذاری در استان خوزستان و تخریب اموال عمومی به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی است.

در جریان جلسه ابلاغ کیفرخواست به اسیود تاکید شد وکیل متهم حتما باید در دادگاه حضور داشته باشد.

بمب گذاری در اداره مسکن و شهرسازی اهواز، عملیات بمب گذاری سازمان برنامه و بودجه اهواز، بمب گذاری در اداره محیط زیست، بمب گذاری انتقال خط لوله‌های نفت، بمب گذاری در محور انتقال نفت آبادان و اهواز و ماشهر، بمب گذاری در فرمانداری دزفول و آبادان، برنامه ریزی به جهت بمب گذاری در دادگستری اهواز از اهم موارد تفهیم شده به متهم در جریان ابلاغ کیفرخواست بود.

پیش ازین حکومت اعترافات اجباری آقای اسیود را با عنوان «صلح فقط برای من» از صدا و سیمای پخش کرده بود. در این فیلم تلاش شد دولت سوئد و برخی دولت‌های اروپایی حامی گروه‌هایی چون‌ «النضال»، «پژاک» و «جیش‌العدل» نشان داده شوند.

اسیود در این اعترافات تلویزیونی حمله به رژه نیروهای مسلح ایران در شهریور ۱۳۹۷ را بر عهده می گیرد. حملاتی که قبلا گروه «داعش» با صدور بیانیه و پخش فیلم مهاجمان، مسئولیت آنرا پذیرفته بود.

اعتراف گیری اجباری تحت فشار و شکنجه و پخش آنها از رسانه حکومتی برای گمراه کردن افکار عمومی یکی از روش‌های معمول در جریان دادرسی به پرونده‌های سیاسی- امنیتی است.

در سال ۱۳۹۱ نهادهای امنیتی حکومت مازیار ابراهیمی را به اتهام مشارکت در ترور دانشمندان هسته ای دستگیر کرد و از او اعترافات تلویزیون گرفت؛ اما سپس در سال ۱۳۹۳ بیگناهی او اثبات و آزاد شد. آقای ابراهیمی پس از خروج از ایران داستان چگونگی دستگیری و اعتراف‌گیری‌های زیرشکنجهٔ خود را روایت کرد.

دکمه بازگشت به بالا