ایران

محمدعلی زم خواستار موضع گیری فرانسه، عراق و استرالیا درباره اتهام مشارکت در بازداشت فرزندش شد

محمد علی زم، پدر روح‌الله زم، روز شنبه از کشورهای فرانسه، عراق و استرالیا خواست در خصوص اتهام دست داشتن در دستگیری و انتقال فرزندش به ایران موضع‌گیری کنند.

اکبر خوش‌کوشک، یکی از ماموران سابق امنیتی جمهوری اسلامی، به تازگی مدعی شده که فرانسه روح‌الله زم را با یک افسر امنیتی فرانسوی مبادله کرده است.

پیش ازین بی‌بی‌سی فارسی به نقل از یک منبع دیپلماتیک فرانسه، خبر مبادله کردن روح‌الله زم را « اتهامات کاملا بی‌پایه» توصیف کرده بود.

برخی از فعالان مخالف جمهوری اسلامی معتقدند اظهارات خوش‌کوشک «ساختگی» و یک ترفند اطلاعاتی جدید با هدف گمراه کردن افکار عمومی و نفی مساله ربودن مخالفان و نیز ترساندن گروه‌های اپوزسیون خارج از کشور است.

روح‌الله زم، مدیر مسئول کانال تلگرامی «آمدنیوز»، که در فرانسه پناهنده بود، مهرماه سال ۹۷ در جریان سفری به عراق، توسط ماموران امنیتی ایران ربوده و ۲۲ آذر ۱۳۹۹، پس از اعتراف گیری‌اجباری و پخش مستندهایی در رابطه به او در بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دو سیما و درحالیکه در مورد پرونده او ابهامات زیادی وجود داشت، اعدام گردید.

اعدام زم با موجی از محکومیت‌های بین‌المللی و انتقاد از رژیم ایران مواجه شد و سازمان‌های بین‌المللی، جمهوری اسلامی را به تصفیه فیزیکی عناصر اپوزسیون مقیم خارج کشور و آدم‌ربایی به شیوه‌های مختلف متهم کردند.

ربایش و اعدام مخالفان توسط حکومت، امری معمول بوده که از همان اوایل انقلاب ۵۷ بارها اتفاق افتاده است. از جمله تازه‌ترین پرونده‌های آدم‌ربایی توسط جمهوری اسلامی، می توان به نامهایی چون جمشید شارمهد و حبیب اسیود اشاره کرد.

دکمه بازگشت به بالا