ایران

روزنامه جمهوری اسلامی: بودجه حوزه‌های علمیه را حذف کنید

روزنامه‌ی محافظه‌کار جمهوری اسلامی در سرمقاله آخرین شماره خود پیشنهاد کرده که دولت رئیسی، در اولین لایحه بودجه خود، با یک “اقدام شجاعانه، “بودجه” حوزه‌های علمیه و موسسات وابسته به آنها و همینطور بنیادها و مؤسساتی که خارج از دستگاه‌های مرتبط با قوای سه‌گانه و متعلق به افراد خاص و موضوعات خاص هستند، را قطع کند.

نویسنده این سرمقاله تذکر داده، که این موسسات در ابتدای انقلاب ردیفی در بودجه کشور نداشتند و این مسئله به تدریج اتفاق افتاد.

در این سرمقاله به اهمیت مستقل بودن حوزه‌های علمیه و عدم وابستگی آنها به دولت اشاره شده است.

در مقاله روزنامه‌ی محافظه‌کار جمهوری اسلامی علاوه بر حوزه‌های علمیه، به موسسات دیگری هم اشاره شده که بایستی بودجه آنها قطع شود، از جمله “بنیادهائی که برای ترویج اشخاص تأسیس شده‌اند” که می‌تواند اشاره‌ای به “بنیاد حفظ و نشر آثار امام خمینی” باشد و نیز موسسات فرهنگی که به نوشته سرمقاله‌نویس روزنامه جمهوری اسلامی “نه ‌تنها خدمتی به فرهنگ نمی‌کنند؛ بلکه فقط مقادیری ساختمان و وسیله نقلیه و سایر امکانات را معطل نموده و مبالغی حقوق به افرادی پرداخت می‌کنند که بود و نبودشان تفاوتی ندارد”.

طبق گزارشی که تجارت نیوز تحت عنوان “نهادهای مذهبی چقدر بودجه می‌گیرند؟” منتشر کرده است، ۴۳ دستگاه مذهبی در بودجه امسال ۷۲۵۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بودجه می‌گیرند. بودجه برخی از این نهادها چندین برابر سهم وزارت‌خانه‌ها یا سازمان‌های بزرگ کشور است و بعضا در سال ۱۴۰۰ چند ده برابر نسبت به سهم امسال خود رشد کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا