حقوق بشر

واکنش‌ نهادهای بین‌المللی به بازداشت مجدد نرگس محمدی

سازمان عفو بین‌الملل، انجمن قلم نروژ، وزارت خارجه فرانسه، کانون مدافعان حقوق بشر و جامعه‌ دفاع از حقوق بشر در ایران طی بیانیه‌های جداگانه‌ای دستگیری دوباره نرگس محمدی و حکم شلاق برای این فعال مدنی را محکوم کردند.

با دستگیری مجدد نرگس محمدی، فعال مدنی و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در ایران، اعتراضات بین‌المللی به این بازداشت و نیز صدور حکم ۸۰ ضربه شلاق برای او بالا گرفته است.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از مقامات ایران خواسته تا “بلافاصله و بدون قید و شرط نرگس محمدی را آزاد کنند، حکم ناعادلانه او را لغو کنند و تضمین دهند که او از هرگونه شکنجه یا سایر بدرفتاری‌ها از جمله شلاق در امان خواهد بود”.

در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است: «دستگیری یک فعال حقوق بشر به دلیل دعوت به حقیقت و عدالت در دومین سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ که در آن صدها مرد و زن و کودک توسط نیروهای امنیتی ایران کشته شدند، یک اقدام بیرحمانه و نشانه دیگری از بحران مصونیت سیستماتیک در ایران برای اعمال جنایت‌آمیز از نظر قوانین بین المللی است.»

انجمن قلم نروژ نیز در نامه‌ای به دستگیری مجدد نرگس محمدی و حکم شلاق برای او ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی این فعال مدنی شده است.

همچنین سفارت فرانسه در ایران در صفحه توییترش بازداشت نرگس محمدی را محکوم کرده و خواهان آزادی او شده است.

همزمان برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران بازداشت خانم محمدی را محکوم کرده و آن را “به قصد مجازات او بخاطر فعالیت‌های حقوق بشری‌اش” دانسته است.

چندین روز پیش کانون مدافعان حقوق‌بشر که نرگس محمدی نایب رییس و سخنگوی آن است با انتشار بیانیه‌ای از “بازداشت همراه با ضرب و شتم” نرگس محمدی در مراسم دومین سالگرد ابراهیم کتابدار، از جانباختگان آبان ۹۸ خبر داد.

دکمه بازگشت به بالا